کانال تلگرام
آفبا دکتر امینیان
اپلیکیشن قبولی
کانال تلگرام مکتبستان
  • استاد : علیرضا زارع

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 630 کیلوبایت

  • تاریخ : ۹۵/۰۹/۳۰

  • تعداد بازدید : 386

  • نظرات : ۲

  • نویسنده : konkuru

جزوه شیمی کنکور مبحث کاتالیست ها علیرضا زارع

جزوه شیمی کنکور مبحث کاتالیست ها علیرضا زارع

جزوه شیمی کنکور مبحث کاتالیست ها علیرضا زارع

یک جزوه کامل شیمی مبحث کاتالیست ها اثر بهترین دبیر شیمی کشور جناب علیرضا زارع عزیز

هر روز در کانال تلگرام کنکوریو بهترین جزوات کنکوری و بهترین مطالب مشاوره ای قرار میگیرد کافی است در کانال عضو شوید.

آدرس کانال تلگرام سایت کنکوریو :  konkuru@

آزمون آنلاین سایت کنکوریو : konkuru.ir/azmoon

برای مطالعه بیشتر :

کاتالیست تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است.طول عمر مفید کاتالیست ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر است. مبدل‌های کاتالیست که هم اکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می‌شود تا میزان آلایندگی آنها را کاهش دهد پس از ۸۰۰۰۰ کیلومتر پر شده و عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد و میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می‌یابد. متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود ۴ سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

عناصر تشکیل دهنده

عناصر اصلی که نقش کاتالیستی را انجام می‌دهند بسته به نوع فرآیندی که انجام می‌گیرد و یا استانداردهای آلایندگی مورد استفاده عبارتند از: فلزهای گران‌بها، مانند پلاتین، پالادیم و رودیم و نیز فلزات غیر گران بها مانند آهن، منگنز، نیکل و مس. همچنین عنصر سریم در کاتالیست‌های سه‌گانه به عنوان بافر و ذخیره کننده و آزاد کننده اکسیژن به کار می‌رود تا مخلوط گاز را همواره در حد نقطه استوکیومتری نگه دارد، زیرا در حول این نقطه کاتالیست‌های سه‌گانه بالاترین کارایی را نشان می‌دهند.

انواع

۱) دوگانه

این نوع از کاتالیزورها به طور عمده ای در موتورهای دیزلی برای کاهش آلاینده های مونوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته به کار می روند. به علت عدم توانایی اینگونه از کاتالیست ها در کاهش آلاینده های اکسید نیتروژن، امروزه در موتورهای بنزینی از این نوع کاتالیست ها استفاده نشده و به جای آنها از کاتالیست های سه گانه بهره برده می شود. کاتالیزور دوگانه دو عمل را به طور همزمان انجام می دهد:

آ) اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن: CO + 0.5O2 → CO2

ب) اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته و تبدیل آنها به دی اکسید کربن و آب: CxH2x+2 + [(3x+1)/2] O2 → xCO2 + (x+1) H2O

۲) سه گانه

مبدل کاتالیستی سه گانه سه وظیفه زیر را انجام می دهد:

آ) کاهش اکسیدهای نیتروژن به اکسیژن و نیتروژن: 2NOx → xO2 + N2

ب) اکسیداسیون مونوکسیدکربن به دی اکسید کربن: CO + 0.5O2 → CO2

پ) اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته و تبدیل آنها به دی اکسید کربن و آب: CxH2x+2 + [(3x+1)/2] O2 → xCO2 + (x+1) H2O

نکته بسیار مهم در رابطه با این نوع از کاتالیست ها این است که زمانی این کاتالیست ها بالاترین راندمان را دارند که گازهای خروجی از موتور و ورودی به کاتالیست به مقدار کمی بالاتر از نقطه استوکیومتری باشند. این بدان معناست که نسبت وزنی هوا به سوخت در مخلوط ورودی به کاتالیست در موتورهای بنزینی در حدود ۱۴/۶ تا ۱۴/۸ باشد.

منبع : ویکی پدیا

 

دسته بندی

جزوات , شیمی
مشاوران 100 آفبا

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

۳۸ نکته مهم و کنکوری حشرات چهارم تجربی

17: view

جزوه ریاضی خور دهم قسمت پنجم مثلثات

56: view

دانلود جزوه ریاضی خور یازدهم قسمت هفتم

63: view

جزوه شیمی مبحث تعادل کنکوری علیرضا زارع

123: view

جزوه ریاضی خور دهم قسمت چهارم حسین ایزن

96: view

جزوه شیمی مبحث سینتیک کنکوری علیرضا زارع

115: view

فروش ویژه کتاب ۷۴۷ نکته طلایی شیمی یازدهم

419: view

جزوه ریاضی خور دهم قسمت سوم استاد حسین ایزن

109: view

کمی درباره مدیر

۲ دیدگاه

  1. rezvane گفت:

    سلام مرسی از سایت خوبتون مرسی از استاد عزیز