دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد : غلامرضا محبی

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 756 کیلوبایت

  • تاریخ : 16/08/24

  • تعداد بازدید : 2938

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

نکته و تست فیزیک سوم دبیرستان مبحث مغناطیس

نکته و تست فیزیک سوم دبیرستان مبحث مغناطیس

نکته و تست فیزیک سوم دبیرستان مبحث مغناطیس

نکته و تست فیزیک سوم دبیرستان رشته تجربی و ریاضی مبحث مغناطیس اثر استاد غلامرضا محبی عزیز

هر روز در کانال تلگرام سایت کنکوریو مطالب کنکوری قرار می گیرد.

آدرس کانال تلگرام سایت کنکوریو : konkuru@

منتظر شما در کانال هستیم.

برای مطالعه بیشتر :

مغناطیس واژه‌ای است که برای نشان دادن پاسخ میکروسکوپی ماده به میدان مغناطیسی بکار می‌رود؛ و فاز مغناطیسی ماده را نسبت به این پاسخ دسته‌بندی می‌نماید. برای نمونه شناخته‌شده‌ترین فاز مغناطیس فرومغناطیس است که در آن ماده میدان پایدار مغناطیسی رادر خود ایجاد می‌کند. نیکل، کروم، آهن، گادولینیوم و آلیاژهایشان ازین دسته‌اند. البته همهٔ مواد پاسخی در برابر میدان مغناطیسی ار خود نشان می‌دهند. برخی مانند پارامغناطیس جذب میدان می‌شوند و برخی دیگر مانند دیامغناطیس از میدان رانده می‌شوند. برخی دیگر هم رفتارهای پیچیده‌تری دارند. اثر میدان بر برخی مواد قابل چشم‌پوشی است که آنها را نامغناطیس می‌نامند. آلومینیوم، مس، آب و گاز‌ها ازین دسته‌اند.

نکته و تست فیزیک سوم دبیرستان مبحث مغناطیس

یک ماده می‌تواند چندین فاز (حالت) مغناطیسی را دارا باشد زیرا دما، فشار و شدت میدان بر فاز (یا همان حالت) مغناطیسی تاثیرگذار است.

ارسطو و طالس را می‌توان نخستین کسانی دانست که دربارهٔ مغناطیس گفتگو داشته‌اند. البته در همین زمان (۶۰۰ پیش از میلاد) پزشک بنام هندی سوشروتا، آهنربا رادر جراحی بکار می‌برده‌است.

نکته و تست فیزیک سوم دبیرستان مبحث مغناطیس

در نوشته‌ای در سده چهارم پیش از میلاد در چین از نوعی سنگ آهن‌ربا صحبت شده‌است. همچنین در نوشته‌های چینی بین سال‌های ۲۰ تا ۱۰۰ پس از میلاد نیز آمده که این گونه سنگ سوزن را می‌رباید. شن‌کوا دانشمند برجستهٔ چینی (۴۱۰ تا ۴۷۴ خورشیدی) نخستین کسی بود که به ویژگی جهت‌دار بودن میدان در سوی شمال حقیقی/موقت در ستاره‌شناسی پی برد و قطب‌نما را ساخت.

الکساندر نکام دانشمند انگلیسی نخستین اروپایی بود که در سال ۵۶۶ خورشیدی(۱۱۸۷ میلادی) به شرح مغناطیس پرداخت. در ۶۴۸ خ (۱۲۶۹ میلادی) پیر پلرین دمریکورت نخستین مقاله در شرح ویژگی‌های آهنربا را نوشت. اشرف دانشمند یمنی ۱۳ سال پس از آن به بررسی ویژگی‌های آهنربا و قطب‌نما پرداخت.

در ۹۷۹ خ (۱۶۰۰ م) ویلیام گیلبرت نمونه‌ای از کره زمین بنام ترلا ساخت و با آن اثبات کرد که زمین خود سرچشمه نیروی مغناطیس است (پیش ازین باور این بود که سرچشمه نیروی مغناطیسی ستاره قطبی است)

رابطهٔ الکتریسیته و مغناطیس بوسیلهٔ اورستد دانمارکی در سال ۱۱۹۸ خ با دیدن انحراف قطب‌نما در نزدیکی جریان بطور اتفاقی اثبات شد. آمپر، فارادی و گوس این موضوع را پیگیری کردند. ماکسول با معادلات خود رابطه بین مغناطیس الکتریسیته اپتیک را در قالب الکترومغناطیس ارایه داد. انیشتن قانون نسبیت ویژه را در دستگاه مرجع لخت پیشنهاد داد.

الکترومغناطیس همچنان در کنار نظریه‌هایی مانند نظریه گاج، الکترودینامیک کوانتومی، خط فاصله، مدل استاندارد (ذرات بنیادی) به پیشرفتش ادامه می‌دهد.

منابع : کانون – ویکی پدیا

 

دسته بندی

تست , جزوات , فیزیک

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

سوالات کنکور تاریخ پایه دهم رشته انسانی

70: view

جزوه تست های مبحثی اقتصاد یازدهم ویژه کنکور

68: view

آزمون ارزشیابی فیزیک هشتم همراه با پاسخنامه

97: view

جزوه خلاصه فصل هشتم علوم نهم محمد حجت پناه

171: view

مجموعه سوالات هماهنگ کشوری فارسی دهم ولی مسعودی

142: view

جزوه و نکات کلیدی علوم هشتم حسین مردی

194: view

جزوه آرایه های فارسی پایه دهم رزم آرا

439: view

جزوه اقتصاد دهم فصل اول استاد یابنده

264: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید