//
دانشگاه بین المللی زاگرس گروه آموزشی ماز نکته و تست کلاسینو کنکور 99 گروه آموزشی ماز

تخفیف ماز

تخفیف ماز

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد : ولی برجی

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 68 کیلوبایت

  • تاریخ : 16/07/01

  • تعداد بازدید : 3125

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

تکنیک‌های ترجمه عربی مخصوص کنکور 95

تکنیک‌های ترجمه عربی مخصوص کنکور 95

تکنیک‌های ترجمه عربی مخصوص کنکور 95

یک جزوه بسیار عالی از استاد ولی برجی عزیز مخصوص تکنیک‌های طلایی ترجمه عربی کنکور در تیر ماه 1395

برای مطالعه بیشتر :

اهمیت زبان عربی

تکنیک‌های ترجمه عربی مخصوص کنکور 95

زبان مهم ترین وسیله برای برقراری ارتباط بین انسان ها است. و این توانایی تکلم و صحبت کردن از نعمت های بزرگ خداوند متعال است که در قرآن به آن اشاره شده است: «و به او تعلیم نطق و بیان فرمود».” عَلَّمَهُ الْبَیَان‌ ”
انسان ها در دنیا با زبان های گوناگونی با هم ارتباط برقرار کرده که یکی از آن زبان ها، زبان عربی می باشد. زبان عربی هزار و چند سال است که با زبان فارسی پیوند دارد. مهم ترین ویژگی زبان عربی این است که لغت قرآن است و خداوند مهربان آیات کتاب خود را با این لغت بر ما نازل کرده است. پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) با این لغت با خدا مناجات می کرده اند. و این لغت زبان متون و منابع ارزشمند اسلامی یعنی متون حدیثی، تفسیری و تاریخی و… است؛ از این جهت دارای قداست و ارزش خاصی است و کسانی که بخواهند بلا واسطه با حقیقت اسلام آشنا شوند لازم است که با این زبان آشنایی کامل داشته باشند.

تکنیک‌های ترجمه عربی مخصوص کنکور 95

← ویژگی های زبان عربی
علاوه برآنچه بیان شد زبان عربی ویژگی های خاصی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
۱. یکی از کامل ترین و غنی ترین زبان ها، زبان عربی است
۲. از وسیع ترین زبان ها در لغت و اصطلاح می باشد
۳. زبان عربی را زبان اهل بهشت نیز دانسته اند؛‌ چنان که از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده است: « من عرب را به خاطر سه چیز دوست می دارم: اول اینکه خودم عرب هستم، دوم این که قرآن عربی است و سوم این که زبان اهل بهشت عربی است  .»
با این توصیف ها، ضرورت یادگرفتن زبان عربی برای غیر عرب زبان هایی که تشنه و دلداده معارف دینی و نیازمند به استفاده از منابع اصیل آن می باشند واضح است.

تکنیک‌های ترجمه عربی مخصوص کنکور 95

 روایاتی در مورد زبان عربی
در برخی از روایات آمده است:
۱. اهل بهشت به زبان عربی سخن می‌گویند و حوریان بهشتی نیز به عربی سخن می گویند.
۲. از حضرت صادق از پدر بزرگوارش علیهما السّلام‌ روایت شده است: «خداوند با هیچ پیامبری سخن نگفت مگر با زبان عربی»
«ما أنزل الله تبارک و تعالی کتاباً و لا وحیاً إلا بالعربیه؛ فکان یقع فی مسامع ألانبیا بألسنه قومهم و کان یقع فی مسامع نبینا (ص) بالعربیه»
۳. زبان عربی زبان خدای متعال است: «تعلموا العربیه فإنها کلام الله الذی یکلم به خلقه» «الوحی ینزل من عند الله عزوجل بالعربیه فاذا أتی نبیا من الانبیا إتاه بلسان قومه»  خدا این زبان را بر سایر زبان‌ها برتری داده است .
۴. همچنین در آغاز جهان زبان حضرت آدم (ع) عربی بود ولی پس از این که نافرمانی کرد و از میوۀ درخت ممنوع خورد خداوند نعمت‌هایش را سلب کرد و زبان عربی را از او گرفت و زبان سریانی را جانشین آ‌ن کرد. «کان لسان آدم العربیه و هی لسان اهل الجنه. فلما عصی ربه أبدله بالجنه و نعیمها الارض و الحرث و بلسان العربیه السریانیه»  سپس نخستین کسی که به زبان عربی سخن گفت حضرت اسماعیل (ع) بود ، حضرت یوسف (ع) در اولین ملاقات خود با پادشاه مصر به زبان عربی سلام کرد  و حضرت سلیمان (ع) آن را زبان عبادت خود قرار داد  و حضرت موسی (ع) متن زیر را با اشاره به عربی بودن معارف اسلامی به زبان عبری روی سنگی نقش کرده بود که پس از ظهور اسلام کشف شد: باسمک اللهم جاء الحق من ربک بلسان عربی مبین لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله و کتب موسی بن عمران بیده همچنین گفته می شود که وزرای حضرت مهدی (ع) با آن که همه از غیر عرب خواهند بود به زبان عربی سخن خواهند گفت  .
۵. این زبان به عنوان زبان مقدس در بیشتر عبادات و برخی معاملات اسلامی جلوه کرده است. در اسلام اذان و اقامه نماز و تلبیه حج و عمره باید به زبان عربی باشد و همه ی مسلمانان موظفند الفاظ عربی آنها را بیاموزند. قرآن مجید نیز به عربی تلاوت می شود و متون ادعیه، زیارات و تسبیحات به عربی است. عقاید اسلامی نیز به زبان عربی به میت تلقین می شود. در مواردی از بخش معاملات فقه اسلامی نیز دربارۀ اشتراط یا عدم اشتراط عربیت بحث می شود و اشتراط آن می تواند درجاتی داشته باشد؛ مثلاً با وجود اختلاف فتوای فقیهان برای ازدواج و طلاق خواندن صیغه لازم است و این صیغه مخصوصاً در صورت امکان باید به زبان عربی باشد. البته قوام عقد به نیت است و نه به کلام، ولی در عقود مهمی مانند ازدواج و طلاق گونه‌ای ارتباط الهی نیز مطرح است و به همین دلیل در این موارد هم صیغه خوانده می شود و هم آن صیغه به زبان مقدس عربی است.

منبع مطالعه بییشتر : ویکی فقه

منبع جزوه : دانشگاه تهرانیا

دسته بندی

جزوات , عربی

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

سوالات کنکور تاریخ پایه دهم رشته انسانی

35: view

جزوه تست های مبحثی اقتصاد یازدهم ویژه کنکور

43: view

جزوه جامع عربی دهم تمام رشته های درسی

36: view

جزوه فلسفه ومنطق کنکور پایه دهم تا دوازدهم مجتبی علی اکبر

40: view

قواعد درس ششم عربی پایه نهم سعیده ملا اسماعیلی

56: view

جزوه قواعد عربی پایه ی دهم تنظیم یحیی اقازاده

86: view

جزوه خلاصه فصل هشتم علوم نهم محمد حجت پناه

139: view

مجموعه سوالات هماهنگ کشوری فارسی دهم ولی مسعودی

120: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید