دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد : فاگوزیست

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 6.61 مگ

  • تاریخ : 17/02/10

  • تعداد بازدید : 5317

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه رایگان زیست مبحث شارش فاگوزیست

جزوه رایگان زیست مبحث شارش فاگوزیست

جزوه رایگان زیست مبحث شارش فاگوزیست

یک جزوه عالی از زیست شناسی مبحث شارش انرژی از کتاب فاگوزیست به صورت کامل

کانال تلگرام سایت کنکوریو هر روز با بهترین مطالب در خدمت شما کنکوری های عزیز می باشد.

آدرس کانال تلگرام سایت کنکوریو : konkuru@

آدرس آزمون آنلاین سایت کنکوریو : konkuru.ir/azmoon

برای مطالعه بیشتر :

دانلود رایگان کتاب فاگوزیست

کسب انرژی

جزوه رایگان زیست مبحث شارش فاگوزیست

همه‌ی جانداران برای بقا و انجام فعالیت‌های زیستی خود به انرژی نیاز دارند. بعضی از جانداران می‌توانند با استفاده از انرژی نور خورشید و یا انرژی موجود در ترکیبات معدنی، ترکیب آلی بسازند به این جانداران اتوتروف(Autotroph) می‌گویند. اتوتروف‌ها دو دسته هستند:
اتوتروف‌هایی که از انرژی نور خورشید و با فرایند‌ فتوسنتز ترکیبات آلی می‌سازند، فتواتوتروف(Photoautotroph) نام دارند. کیمو اتوتروف‌ها (Chemoautotroph)، تولیدکنندگانی هستند که ترکیبات آلی را با استفاده از انرژی موجود در ترکیبات معدنی می‌سازند. درمقابل جاندارانی که نمی‌توانند ترکیبات آلی مورد نیاز خود را بسازند و انرژی مورد نیاز خود را از ترکیبات آلی ساخته شده توسط اتوتروف‌ها به‌دست می‌آورند، هتروتروف‌ (Heterotroph) نامیده می‌شوند.
هتروتروف‌ها با استفاده از فرایند تنفس سلولی و تجزیه‌ی ترکیبات غذایی انرژی موجود در ترکیبات غذایی را آزاد می‌کنند.
تجزیه‌ی غذا برای کسب انرژی

هتروتروف‌ها با تجزیه‌ی ترکیبات غذایی که می‌خورند، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، به‌عبارتی ساده می‌توان گفت که ترکیبات غذایی درون سلول‌ها می‌سوزند و انرژی آن‌ها آزاد می‌شود. اگرچه در یک نگاه کلی سوختن غذاها در سلول را می‌توان با سوختن چوب یا سایر سوخت‌ها مقایسه کرد؛ اما باید توجه داشت که این دو فرایند به‌طور متفاوتی انجام می‌شوند. وقتی که چوب می‌سوزد همه‌ی انرژی آن به‌سرعت و به‌شکل گرما و نور آزاد می‌شود؛ اما انرژی شیمیایی ذخیره شده در مولکول‌های مواد غذایی با انجام زنجیره‌ای از واکنش‌های آنزیمی به‌تدریج آزاد می‌شود. مقداری از انرژی مواد غذایی به‌صورت گرما آزاد می‌شود، اما بخش دیگر انرژی غذاها به‌شکل مولکول‌های ATP ذخیره می‌شود. ATP انرژی رایج درون سلول‌هاست که سلول از آن برای انجام واکنش‌های شیمیایی مورد نیاز استفاده می‌کند.ATP

ATP یا آدنوزین تری فسفات یک نوکلئوتید سه فسفاته است. سه گروه فسفات دنباله‌ای را تشکیل می‌دهند که به قند پنج کربنی ریبوز وصل می‌شود. این دنباله‌ی فسفاتی ناپایدار است، زیرا گروه‌های فسفات بار منفی دارند و بنابراین هم‌دیگر را دفع می‌کنند. انرژی مصرف شده در ساخت ATP درون پیوندها بین گروه‌های فسفات ذخیره شده است. با شکستن پیوند بین دو گروه فسفات این انرژی آزاد می‌شود. اگرچه شکستن این پیوندها به‌مقداری انرژی نیاز دارد؛ اما انرژی آزاد شده از این واکنش بسیار بیش‌تر از انرژی مصرفی است. برداشت یک گروه فسفات از ATP، مولکول ADP را تولید می‌کند که دو گروه فسفات دارد. در بعضی از واکنش‌ها به‌جای یک گروه فسفات، دو گروه فسفات از ATP جدا می‌شود. این واکنش برگشت‌ناپذیر است زیرا پیوند بین دو گروه فسفات جدا شده، سریعا شکسته و دو گروه فسفات از هم جدا می‌شوند.

فتوسنتز
گیاهان، جلبک‌ها و باکتری‌های فتوسنتزکننده حدود یک درصد از انرژی نور خورشید را که به زمین می‌رسد، در فرایند فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کنند.
دی اکسیدکربن و آب در فرایند فتوسنتز با هم ترکیب می‌شوند و با استفاده از انرژی نور خورشید ترکیب آلی (قند) می‌سازند. اکسیژن محصول جنبی این فرایند است که وارد جو می‌شود. فرایند فتوسنتز را به‌طور خلاصه با فرمول زیر نشان می‌دهند.

منبع برای مطالعه بیشتر : سنجش مستمر

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

جزوه بی نظیر مجموعه نکات تنفس سلولی فاگوزیست

306: view

جزوه فیزیک مبحث الکتریسیته پایه یازدهم تجربی

664: view

جزوه زیست مبحث تنفس سلولی فاگوزیست

2689: view

درسنامه مفهومی و ترکیبی جهش های کروموزومی

4102: view

جزوه کنکوری زیست پیش فصل ۸ علی کرامت

3847: view

جزوه رایگان کنکوری میتوز و میوز از فاگوزیست

10421: view

دانلود رایگان فصل ششم کتاب فاگوزیست

16252: view

جزوه زیست شناسی فصل تبادل گازها + نکته های مهم

4832: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید