دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد : غیاثی

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 1.66 مگ

  • تاریخ : 16/11/20

  • تعداد بازدید : 1843

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه رمزگذاری شده زیست مبحث دودمانه

جزوه رمزگذاری شده زیست مبحث دودمانه

جزوه رمزگذاری شده زیست مبحث دودمانه

یک جزوه کامل کنکوری زیست مبحث دودمانه به صورت رمزگذاری شده از استاد غیاثی بزرگوار

کانال تلگرام سایت کنکوریو هر روز با برترین جزوات در اختیار شما عزیزان می باشد.

آدرس کانال تلگرام سایت کنکوریو : konkuru@

آزمون آنلاین سایت کنکوریو در خدمت شماست .

آدرس آزمون آنلاین سایت کنکوریو :  konkuru.ir/azmoon

 

برای مطالعه بیشتر :

جزوه رمزگذاری شده زیست مبحث دودمانه

برای بررسی چگونگی وراثت صفات از دودمانه اسـتفاده مـی کنـیم . دودمانـه نـوع  خاصی از شجره نامه است که به افراد کمک می کند تا بدانند ، احتمال آن که ناقـل آن ناهنجاری ، یا ژن مربوط به آن صفت خاص باشند، چقدر است .

دودمانه ها از نظر شکل ظاهری به دو گروه تقسیم می شوند:

الف )دودمانه  های فنوتیپی: مثل دودمانه ی بیماری زالی که در بالا نشان داده شد (شکل 1-6)، افراد ناقل مشخص نیستند و افراد فقط به صورت سالم و بیمار نمایش  داده می شوند.

ناقل به افرادی گفته می شود که دارای الل های مولد ناهنجاری های ژنی هستند، اما فنوتیپ آن ناهنجاری یا غیرعادی بودن را نشان نمی دهند. بدیهی است چنین حالتی برای بیماری های مغلوب رخ می دهد.

دودمانه های ژنوتیپی فقط برای بیماری های مغلوب طراحی می شوند، پس اگر به یک دودمانه ی ژنوتیپی برخورد کردید باید یکی از گزینه های مغلوب را انتخاب کنید.  دودمانه های ژنوتیپی فقط زمانی از نوع اتوزومی مغلوب اند که مردِ ناقل در دودمانه وجود داشته باشد (حتی اگر در دودمانه زن ناقل هم باشد). ولی اگر در دودمانه فقط زنان ناقل باشند و مردان نتوانند ناقل شوند، دودمانه از نوع وابسته به X مغلوب است.

برای دودمانه های فنوتیپی که در  آنها افراد ناقل مشخص نیستند، تست های مختلفی طراحی می شود. برای سهولت در یادگیری شما این تست ها را تیپ  بندی کرده ایم:

الف)تست های تشخیص نوع وراثت: این تیپ تست ها فقط برای تشخیص الگوهای اتوزومی غالب ، اتوزومی مغلوب ، وابسته به جنس غالب و وابسته به جنس مغلـوب  طراحی می شوند. اگر در صورتِ سؤال هیچ توضیح اضافی وجود نداشته باشـد و از شما بخواهد الگوی دودمانه را تعیین کنید، در این حالت دو راه وجود دارد.

اگر در دودمانه زنی سالم پدر یا پسری بیمار داشته باشد ، الگـوی دودمانـه  نمـی توانـد وابسته به جنس غالب باشد . به عنوان مثال اگر پدر بیمار باشد چون 100% کرومـوزوم X خود را به دخترش منتقل می کند، پس هم ه ی دخترهایش بیمار می شوند و همچنین چون پسر بیمار ، 100% کروموزم X خود را از مادرش می گیرد لذا مادرش  نمـی توانـد سالم باشد.

جزوه رمزگذاری شده زیست مبحث دودمانه

تست های تشخیص نوع بیماری: اگر در  دودمانه های فنوتیپی، گزینه  ها به جای اتوزومی غالب، اتوزومی مغلوب، وابسته به جنس غالب و وابسته به جنس مغلوب، نام بیماری خاصی باشد، ابتدا بدون توجه به دودمانه، نوع وراثت بیماری ها را مشخص  میکنیم، در این حالت همواره دو گزینه از نظر الگوی توراث مشابه هم شده و کنار  میروند، دو گزین ه ی باقیمانده را ابتدا با کلید 1 مقایسه  میکنیم تا به پاسخ برسیم اگر با کلید 1 قابل تشخیص نبودند آنگاه از کلید 2 استفاده می کنیم

دودمانه های محاسباتی: برای دودمانه های محاسـباتی اگـر توضـیح خاصـی در دودمانه وجود نداشته باشد ، ابتدا با کلید 1 و 2 مشخص می کنیم که الگوی وراثت از چه نوعی است، سپس با تعیین ژنوتیپ والدین، محاسبات را انجام می دهیم.

جزوه رمزگذاری شده زیست مبحث دودمانه

منبع : کانون

 

 

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

نمونه سوالات جامع زیست دهم سالاری

26: view

آزمون زیست شناسی خیلی سبز پایه دهم ۱۴۰۳

68: view

جزوه کامل فصل به فصل زیست شناسی دهم

99: view

ازمون زیست شناسی ۲۰ بهمن ماه قلمچی دوازدهم تجربی

68: view

آزمون جامع زیست خیلی سبز پایه دهم بهمن ۱۴۰۲

81: view

سوالات آزمون فصل دوم زیست شناسی پایه دهم

107: view

جزوه جمع بندی فصل دوم زیست پایه دهم

62: view

جزوه جمع بندی فصل چهارم زیست دهم محبوبه فردوسی

189: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید