-
استاد :
-
مقطع :
-
حجم جزوه :
-
تاریخ : 24/06/01
-
تعداد بازدید : 91
-
نظرات : ۰
-
نویسنده : Konkuru Konkuru
نمونه سوالات مفهومی درس به درس فارسی دهم
ستایش و درس یکم
قلمرو زبانی
۱-مترادف (گرفتاری)در کدامیک از ابیات زیر امده است؟
الف)به جفایی به قفایی نرود عاشق صادق مژه بر هم نزند گر بزنی تیر و سنایش
ب)گفتم از ورطه ی عشقت به صبوری به درایم باز می بینم و دریا نه پدید است کرانش
۲-در هریک از نمونه های زیر املای درست را از داخل کمانک برگزینید.
الف)حیران و سرگزدان و (مدحوش /مدهوش)و پای کشان چپ و راست می رفت
ب)عاقل در دفع مکاید دشمن تاخیر (صواب/ثواب)نبیند.
ج)دید یکی (بهر/بحر)خروشنده ای سهمگنی نادر جوشنده ای
۳-نقش کلمات مشخص شده را بنویسید.
دیده سپه کرده شده زهره در
۴-بیت زیر را بر اساس ترتیب اجزای جمله در زبان فارسی مرتب کنید.
(چون بگشایم ز سر موشکن ماه ببیند رخ خود را به من)
۵-از عبارت های زیر کدام درست و کدام نادرست است؟
الف)با این که هدف اثر تعلیمی اموزش موضوعی است اما می تواند تخیلی -ادبی باشد .
ب)کتاب کلیله و دمنه ترجمه ی نصرالله منشی است.
۶-کدام یک از واژه های مشخص شده مشبه به است؟
دیگری هم که از پیرایه ی خرد و ذخیرت تجربت بی بهره نبود با خود گفت اکنون وقت حیلت است.
۷-ارایه ی مناسب هر عبارت و بیت را از ستون روبه رو برگزینید (یک ارایه اضافی است.)
۸-معنی ابیات و عبارتهای زیر را به فارسی روان بنویسید.
الف)در بن این پرده ی(نیلوفری)کیست کند با چو منی همسری؟
ب)گفت در این معرکه یکتا منم تاج سر و گلبن صحرا منم
۹-در بیت زیر منظور از بلندی یافتن و در نیست کوفتن چیست؟
بلندی از ان یافت کاو پست شد در نیستی کوفت تا هست شد
۱۰-در ابیات زیر مفهوم قسمت های مشخص شده را بنویسید.
الف)چون بگشایم ز سر مو شکن ماه ببیند رخ خود را به من
منبع:ایتا,کانال تدریس یار دهم
دسته بندی
زبان وادبیات فارسی , نمونه سوالات امتحانیبخش دانلود