دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز

یک خبر ویژه برای کنکوری ها!!!

۴۰ درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست. شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر :

  • استاد :

  • مقطع : دوازدهم

  • حجم جزوه :

  • تاریخ : 22/05/25

  • تعداد بازدید : 365

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه فیزیک مبحث موج استاد گنجی پایه دوازدهم

جزوه فیزیک مبحث موج استاد گنجی پایه دوازدهم

جزوه فیزیک مبحث موج استاد گنجی پایه دوازدهم

جزوه فیزیک مبحث موج استاد گنجی پایه دوازدهم مهم ترین مباحث فیزیک را برای شما ارائه می دهد.

موج

انتشار آشفتگی در یک محیط را موج می نامیم. موج در حین انتشار با خود انرژی حمل می ‌کند موج شامل یک حرکت نوسانی است که حرکت انتقالی هم دارد.
در مورد یک ریسمان این نوسان در طول ریسمان پیش می ‌رود و نقطه های روی ریسمان یکی پس از دیگری به نوسان در می ‌آیند. دوره و بسامد نوسان همه این نقاط با هم برابرند ولی فاز آنها در هر لحظه با هم یکی نیست. دو نوع موج مکانیکی و الکترومغناطیسی بررسی می‌ شود.

موج مکانیکی

موجی است که برای انتشار آن یک محیط مادی و کشسان این موج در خلاء منتشر نمی‌ شود مانند موج های آبی زلزله و صورت این امواج به الکترون ها پروتون ها و ذرات بنیادی دیگر و حتی به اتم ها مولکول‌ها وابسته‏ اند.

خاصیت موج های مکانیکی

حامل انرژی هستند.
اجزای محیط اطراف وضع تعادل خود نوسان یا ارتعاش می ‌کنند ولی همراه موج منتقل نمی‌ شوند.
در حین انتشار موج ذره های محیط با یک بسامد ارتعاش می کنند ولی این ارتعاش ها در جهت انتشار موج دارای تاخیر زمانی هستند. در هر نقطه حرکت نقطه ی قبل خود در همان موقعیت مکانی را تکرار می ‌کند.
نقطه هایی که همواره در حین انتشار موج جابجایی یکسان دارند هم فار می نامند.

محیط کشسان

محیطی است که اگر در آن تغییر شکلی ایجاد شود نیروی بین ذره های محیط ایجاد شده نیروی کشسانی و محیط را به شکل اولیه اش بازمی‌ گرداند مانند بیشتر جامدات مایعات و گازها.

انتشار موج

با انتقال موج در محیط انتشار ذرات محیط همراه با موج منتقل نمی ‌شوند بلکه فقط نقش موج ایجاد شده در محیط منتقل می شود انتقال موج معادل با انتقال تاخیری حرکت نوسانی از نقطه ای به نقطه ی دیگر است.

چشمه موج

عاملی است که بتواند در محیط کشسان تغییر شکل ایجاد کند. اگر عاملی که موج را تولید می ‌کند یک نوسانگر با بسامد و دامنه ثاتب باشد در نتیجه یک حرکت هماهنگ ساده ایجاد می ‌شود این عامل را چشمه موج سینوسی می‌ نامند.

تپ موج

اگر در یک محیط ارتعاشی یک آشفتگی ایجاد کنیم به علت نیروی برگرداننده آشفتگی ذره به ذره در محیط جابجا شده و پیش می ‌رود. آشفتگی ایجاد شده تپ نامیده می ‌شود.

قطار موج

تپ های متوالی موج را قطار موج می نامند.

جبهه موج

جبهه موج مکان هندسی نقاطی است که موج به طور هم زمان به آنها می ‌رسد. در موج در فضای سه بعدی مانند انتشار صورت یا نور در هوا جبهه‌ های موج به صورت یک سطح است که اگر چشمه موج به صورت یک نقطه و محیط یکنواخت باشد جبهه ‌های موج هم فاز و متوالی و به صورت سطح کروی هم مرکز خواهند بود که از یکدیگر به اندازه یک طول موج فاصله دارند. دایره هایی که به صورت خط توپر رسم شده اند مکان هندسی نقاطی هستند که همگی قله ی موج می باشند. برآمدگی موج ها.

دسته بندی

فیزیک

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

جزوه فیزیک مبحث موج علی رضا شبانی دوازدهم تجربی

276: view

دانلود رایگان سوالات امتحان شبه نهایی فیزیک دوازدهم ریاضی

149: view

تست فصل سوم دوازدهم نوسان و موج با پاسخ

17842: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید