دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد : نصیرپوری

  • مقطع : یازدهم

  • حجم جزوه : 4 مگ

  • تاریخ : 18/11/07

  • تعداد بازدید : 3530

  • نظرات : ۲

  • نویسنده : konkuru

جزوه زیست یازدهم مبحث زیست گیاهی استاد نصیرپوری

جزوه زیست یازدهم مبحث زیست گیاهی استاد نصیرپوری

جزوه زیست یازدهم مبحث زیست گیاهی استاد نصیرپوری

یک جزوه بسیار عالی از زیست گیاهی اثر استاد فرانک نصیرپوری بزرگوار

کمی از داخل جزوه :

پیوند زدن درختان میوه اغلب با اهداف زیر صورت می گیرد: ازیاد درختان در گیاهانی که نمی توان آنها را به طریق قلمه، خوابانیدن و تقسیم ریشه ازدیاد نمود برای حفظ صفات ظاهری و باطنی یعنی ژنتیکی کوپیوند از پیوند استفاده می نماید به عبارت دیگر پیوند کردن تغییری در خواص ظاهری و یا باطنی پیوندک نمی دهد. جوان سازی درختان درختانی که اندام های هوایی انها از بین رفته و یا فرسوده شده اند ولی دارای قابلیت های بسیاری را می توان به وسیله پیوند جوان کرد.

قوی کردن گیاه درختانی که ریشه های آنها به علل مختلف (مقدار ریشه در آنها کم بوده و یا قادر به جذب شیره خام به اندازه کافی نمی باشند) قادر به استفاده کامل از مواد غذایی نیستند، با پیوند کردن شاخه ریشه دارای به تنه انها می توان به جذب مواد غذایی در انها کمک کرد.

سازگاری با بستر عمل پیوند برای برخی از گیاهان که به بعضی از مناطق و خاک ها سازگار نمی باشند و رشد محدودی دارند لازم بوده ، مانند درخت بادام که در اراضی مرطوب نمی توانند رشد و نمو یابد، بنابراین آن را بر روی پایه دیگری که سازگاری فنی و تجاری دارد پیوند می نمایند، مانند پیوند بادام روی گوجه و یا رازقی را که در خاکهای آهکی نمو نمی یابد در این صورت آن را روی یاس معمولی که قادربه رشد و نمو در خاک آهکی می باشد پیوند می کنند.

ترمیم خسارت به تنه در زمستان بعضی از جانوران جونده مانند خرگوش پوست درختان را می جوند و با این عمل موجب خشک شدن درخت می گردند ،لذا می توان درخت را با عمل پیوند از مرگ حتمی نجات داد .

کنترل رشد رویشی و یا کوتاه کردن درختان در درختانی که روی ریشه خود ضعیف و یا زیادتر از حد معمول و لازم قوی می شوندباغبان با پیوند نمودن این نوع درختان روی پایه مناسب دیگر قدرت و یا ضعف قسمت هوایی درخت مورد عمل را بنابر میل خود تغییر می دهد. مانند پیوند درخت گلابی روی پایه به.درخت به طبعاً کوتاه و تقریباً درختچه است و ریشه آن نیز کم و سطحی می باشد.

پیوند درخت گلابی روی درخت به از این ضعف و کمی ریشه استفاده نموده کوتاه و کم رشد می شود ولی در عوض دارای میوه شیرین تر و کمی مرغوب تر می گردد.

پیوند زدن درختان نر روی درختان ماده برای ایجاد پلی نایزر برای بعضی از درختان که دو پایه هستند، مانند پسته، که پایه نر و ماده از یکدیگر مجزا بوده و در روی دو درخت جدا قرار داردند، به نحوی که اگر تمام درختان پسته در باغی به تنهایی از درخت نر یا ماده تشکیل شده باشند آن باغ هیچگاه بهره نخواهد دادبرای رفع این نقص می توان با پیوند یک شاخه یا جوانه نر روی پایه ماده ، هر ساله مقدار گرده کافی برای بارورکردن گل های ماده به وجود آورد تا بهره برداری و باردهی مرتب و منظم گردد.

تسریع در عمل بهره برداری از محصول و بالا بردن میزان بار دهی سال متغییر ۱۰تا ۶ درختان تکثیر شده از روش جنسی برای رسیدن به دوره بلوغ ، زمان نسبتًا طولانی لازم دارند که از سال به طول می کشد که تا حدود زیادی ۷تا ۴ است.

ولی در درختان پایه بذری پیوند شده زمان باردهی اقتصادی زمان انتظار برای باردهی کاهش می یابد. تست رقم تیره های اصلاح شده پیوند نقش به سزایی در رسیدن سریع به جواب دارد. افزایش باردهی با رعایت سازگاری زپیوند و پایه می توان افزایش محصول را باعث شد.

برای جلوگیری از نا مرغوبی میوه معمولاً تکثیر مکرر گیاهی در مدت طولانی با بذر توانایی گیاه را از بین برده و محصول نامرغوبی جایگزین میوه یا گل مرغوب آن می گردد و این خاصیت در اصطلاح علمی انحطاط یا دژنرسانس نام دارد .

جزوه زیست یازدهم مبحث زیست گیاهی استاد نصیرپوری

کاهش پاجوش دهی

بعضی از درختان تولید پاجوش فراوان می کنند. پاجوش زیاد باعث ضعف درخت می شود و قطع و بر طرف کردن آنها نیز دشوار و مستلزم مراقبت دائمی و هزینه می باشد.

مانند انواع یاس درختی و پاره ای از گل های سرخ و نسترن برای رفع این زحمت اغلب گل یا میوه مطلوب را روی پایه ای که طبیعتاً پاجوش نمی دهد پیوند می نمایند. اغلب مشاهده می شود که درختی با دارا بودن تمام شرایط لازم برای میوه دادن مانند سن بلوغ قدرت کافی و عدم شاخ و برگ زیاد معهذا میوه نمی دهد،علت این امر هنوز کاملا روشن نیست ولی تجربه نشان داده است که هر گاه چند جوانه از درخت همجنس روی یکی از شاخه های آن پیوند کنند درخت مورد عمل در سالهای بعد مرتباً میوه خواهد داد.

جزوه زیست یازدهم مبحث زیست گیاهی استاد نصیرپوری

تربیت دلخواه

برای بدست آوردن شکل های ویژهای از رشد ، می توان از پیوند استفاده کرد. مثلاً برای تولید گل سرخ پا بلند و توت و بید مجنون به فرم های مورد نظر، روی آن رقم مورد نظر را پیوند می زنند. یا کاکتوسها را برای بدست آوردن شکل های غیر معمول و زیبا روی هم پیوند می زنند.

اگر مادگی دارای یک برچه باشد آن را ساده می گویند نظیر گل های نخود و لوبیا . در برخی مادگی از چند برچه جدا از هم (آپوکارپوس) یا پیوسته (سینکارپوس) تشکیل شده است. پیوستگی برچه ها ممکن است به صورت کلاله آزاد، خامه آزاد یا تخمدان آزاد باشد.

تخمدان های پیوسته ممکن است یک خانه یا چند خانه باشند. در حالت یک خانه برچه ها از کناره به هم می چسبند و فضای واحدی را بین آنها تشکیل می شود مانند پامچال و خشخاش ولی در حالت چند خانه بیه های برچه ها به هم رسیده و فضایی مستقل ایجاد می کنند مانند گل های سیب و لاله.

جزوه زیست یازدهم مبحث زیست گیاهی استاد نصیرپوری

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

جزوه جامع فصل اول زیست شناسی دهم علی وصالی

10: view

دانلود رایگان بانک تست زیست پایه دهم ۱۴۰۳

17: view

نمونه سوالات زیست دهم سبحان محبی

20: view

جزوه جامع زیست شناسی دهم بهزاد محمدی

23: view

نمونه سوالات جامع زیست دهم سالاری

46: view

آزمون زیست شناسی خیلی سبز پایه دهم ۱۴۰۳

79: view

سوالات کنکور تاریخ پایه دهم رشته انسانی

83: view

جزوه تست های مبحثی اقتصاد یازدهم ویژه کنکور

80: view

کمی درباره مدیر

۲ دیدگاه

  1. M گفت:

    سلام
    حداقل درصد های لازم به طور تقریبی برأی قبولی در رشته پزشکی؛منطقه یک ،چه درصدهایی هست ؟
    میشه لطف کنید بگید🙏🏻

    • konkuru گفت:

      با سلام و عرض ادب و احترام
      سوال شما خیلی کلی می باشد
      در صورتی که دانشگاهی مد نظر دارید بفرمایید تا درصد های تقریبی رو خدمتتون عرض کنیم.
      موفق و پیروز باشید.

یک دیدگاه بگذارید