دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد : حمید رستمی

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 1.5 مگ

  • تاریخ : 18/03/13

  • تعداد بازدید : 2798

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه فیزیک مبحث القای الکترومغناطیسی حمید رستمی

جزوه فیزیک مبحث القای الکترومغناطیسی حمید رستمی

جزوه فیزیک مبحث القای الکترومغناطیسی حمید رستمی

جزوه فوق العاده عالی از فیزیک مبحث القای الکترومغناطیسی از استاد حمید رستمی عزیز

کمی از داخل جزوه :

اگر بخواهیم خیلی ساده و سریع بحث رو شروع کنیم باید بگیم که ، تعداد خطوط میدان مغناطیسی گذرنده از یک سطح بسته را شار مغناطیسی φ گذرنده از اون سطح می نامیم . شار مغناطیسی با علامت(فی) نشان داده می شود.

آقای فارادی مقدار مقدار جریان القایی را توانست محاسبه کند ، اما برای جهت آن توضیحی نداشت! برای تشخیص جهت جریان القایی باید از جناب لنز کمک بگیریم !

نکته طلایی آهنربایی  :گفتیم برای استفاده از این نکته ، باید سیملوله ها و پیچه ها را به شکل آهنربا در نظر بگیریم و قطب های آنها را طوری تعیین  به سمت سیملوله حرکت میکند ، باید سیملوله با ایجاد قطب های ۱ کنیم که مانع از تغییر موقعیت آنها نسبت به یکدیگر شویم .

وقتی آهنربای آن در سمت راست قرار می گیرد. به این ترتیب به راحتی جهت ? سیملوله در سمت چپ و قطب ?  شود. یعنی قطب ۱مخالف مانع از حرکت آهنربای جریان هم تعیین می شود.

گفتیم افزایش شار در سیملوله را با نزدیک کردن آهنربای معادل آن به دیگر آهنربای معادل شبیه سازی میکنیم ، باید قطب های آهنربای دوم طوری قرار بگیرند که مانع از حرکت آهنربای اولی شوند. با تعیین قطب های آهنربای دوم (سیملوله دوم) میتوانیم به راحتی جهت جریان را هم تعیین کنیم .

حالا یه سوال … اگر اصلا سیملوله سمت راست را حذف کنیم و در نظر نگیریم ، آیا تغییر جریان در یک سیملوله باعث تغییر شار مغناطیسی در همان سیملوله هم می شود؟ جواب سوال “بله ” است. پس قانون القای فارادی را می توانیم برای همان سیملوله هم در نظر بگیریم دیگه، نه؟

یعنی : در یک سیملوله که مطابق شکل ، درون مدار بسته شده و در مسیر آن یک رئوستا قرار دارد ، با تغییر مقاومت ، جریان در سیملوله تغییر می کند . با تغییر جریان ، میدان مغناطیسی در سیملوله تغییر میکند ،

بنابراین شار عبوری از سیملوله تغییر میکند. تغییر شار عبوری از سیملوله باعث ایجاد یک نیرومحرکه القایی در خود مدار می شود ، که می خواهد مانع از تغییر شار عبوری از سیملوله شود. به این پدیده خودالقایی یا خود-القاوری گویند.

 

دسته بندی

جزوات , فیزیک

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

دانلود رایگان آزمون جامع فیزیک هشتم به همراه پاسخنامه

17: view

جزوه کنکور فیزیک دهم میعاد دارستانی

22: view

دانلود رایگان تست های فیزیک خیلی سبز پایه دهم

22: view

جزوه جامعه شناسی دوازدهم ویژه کنکور۱۴۰۳

59: view

سوالات کنکور تاریخ پایه دهم رشته انسانی

83: view

تست های فصل اول فیزیک پایه ی دهم همراه با پاسخ

81: view

جزوه ی جامع فیزیک نهم اسماعیل لامع زاده

76: view

دانلود رایگان کتاب کار فیزیک پایه دهم ۱۴۰۲

62: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید