-
استاد :
-
مقطع :
-
حجم جزوه :
-
تاریخ : 23/04/27
-
تعداد بازدید : 197
-
نظرات : ۰
-
نویسنده : Konkuru Konkuru
دانلود رایگان سوالات درس دهم فلسفه ی یازدهم
دیدگاه فیلسوفان مسلمان دربارۀ حقیقت انسان:
فیلسوفان مسلمان که البته بیشتر آنان در سرزمین ما زندگی میکردند، با
استفاده از آنچه از افلاطون و ارسطو و پیروان آن دو به دستشان رسیده بود و نیز با
الهام از آموزه های دینی خود، در توضیح و تبیین حقیقت انسان قدمهای بلندی
برداشتند و آثاری از خود باقی گذاشتند که شایستۀ قدردانی است.
این فیلسوفان، و بخصوص فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر، سهروردی، میرداماد،
ملاصدرا، سبزواری و نیز بسیاری از فیلسوفان مسلمان دورۀ معاصر تأکید میکنند
که نمی توان انسان را به یک موجود صرفا ّ زمینی و مادی تقلیل داد و در همان
حال برای وی ویژگی هایی متعالی و ارزشمند مانند آزادگی، کرامت انسانی،
نوع دوستی و فضایلی از این قبیل قائل شد.
آنان همچنین با تفکر و تعمق فکری، دینی را قبول کرده بودند که در کتاب
آسمانی به روشنی و وضوح از حقیقتی به نام روح سخن گفته و آن را هدیه ای
الهی و غیرزمینی شمرده است. همچنین، این کتاب آسمانی انسان را موجودی
جاویدان، جانشین خدا در زمین و مسجود فرشتگان محسوب کرده که آسمانها
و زمین را خداوند برای او آفریده و آماده ساخته است.
انان همچنین یا خود عارف بودند یا عارفانی را میشناختند که با قدم سلوک
ِ و پاکی نفس، به مرحله ای رسیده بودند که مراتب برتر و مجرد هستی را شهود
میکردند و میدانستند که چنین شهودی در توان بدن مادی انسان نیست.
به همین جهت با این بیان مولوی همنظر و همدل بودند
ابن سینا نظر ارسطو دربارۀ حقیقت انسان را پسندید و کوشید این دیدگاه را
عمیق تر بیان کند و ابعاد دیگر آن را روشن نماید. ابن سینا معتقد است که وقتی
بدن انسان دورۀ جنینی را در رحم مادر گذراند و به مرحله ای رسید که صاحب
همۀ اندام های بدنی شد، خداوند روح انسانی را به آن عطا میکند. این روح،
که جنبۀ غیرمادی دارد و از جنس موجودات مجرد است.
منبع: ایتا, کانال فلسفه ی یازدهم
دسته بندی
نمونه سوالات امتحانیبخش دانلود