دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع :

  • حجم جزوه :

  • تاریخ : 18/08/20

  • تعداد بازدید : 1501

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

بارکد چیست؟ چه مزیت هایی دارد و چرا باید از بارکدخوان استفاده کرد؟

بارکد نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می‌توان توسط ماشین بارکد خوان، بازخوانی کرد. سیستم بارکد اغلب به عنوان روشی برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت در نظر گرفته می شود. یک انتخاب بارز و ارزشمند برای کسب و کارهایی که به دنبال بهبود بهره وری و کاهش سربار هستند، بارکد ها خواهند بود که هم مقرون به صرفه بوده و هم قابل اعتماد هستند.

با توجه به تکنولوژی بارکد، خرید وسایل در فروشگاه مواد غذایی هرگز از این آسانتر و سریعتر نبوده است. شما باید نوارهای گورخر سیاه و سفید را در همه چیز از بسته‌های ذرت گرفته تا کتاب داخل کتابخانه که برای خواندن آنها استفاده می شود دیده باشید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه کار می کنند؟

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

بارکد با یک الگوی میله ای سیاه و سفید چاپ می شود هر کدام از این الگو ها، نشان دهنده اعدادی خاص هستند. بارکدها که توسط یک نور قرمز LED و لیزر خوانده می شود طراحی شده که به سرعت به کامپیوتر منتقل شود.

  1. بارکدها احتمال خطای انسانی را از بین می برند. وقوع خطا برای داده هایی که به صورت دستی وارد می‎شوند به طور قابل توجهی بالاتر از بارکد است. اسکن بارکد سریع و قابل اعتماد است و خواندن بارکد توسط بارکد خوان زمان بی نهایت کمتری نسبت به ورود دستی داده ها به خود اختصاص می‎دهد.
  2.  استفاده از یک سیستم بارکد، زمان آموزش کارکنان را کاهش می دهد. فقط چند دقیقه برای تسلط یافتن اسکنر دستی جهت خواندن بارکدها، زمان لازم است. علاوه بر این، کارکنان مجبور به آشنایی با روش قیمت گذاری یا موجودی کامل نیستند. همچنین آموزش کارکنان را ارزان تر می کند، زیرا آنها مجبور نیستند مدت زمانی اضافی را صرف آموزش کنند و کارمند دیگری مجبور نیست تاوان آموزش آنها را بدهد.
  3.  بارکدها از لحاظ طراحی و چاپ ارزان هستند. به طور کلی آنها ، صرف نظر از هدفشان و یا جایی که چسبانده می‎شوند، فقط چند پنی هستند. بارکدها می توانند بطور اقتصادی، با انواع مواد مختلف، به دلخواه تهیه شوند.
  4.  بارکدها بسیار متنوع اند. آنها می توانند برای هر مجموعه‎ای از اطلاعات که لازم باشد، مورد استفاده قرار گیرند. این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات قیمت گذاری یا اطلاعات موجودی باشد. علاوه بر این، چون بارکد ها می توانند به هر سطحی متصل شوند، می توان از آنها نه تنها برای ردیابی خود محصولات، بلکه همچنین برای ردیابی حمل و نقل های خروجی و حتی تجهیزات استفاده نمود.
  5.  کنترل موجودی بهبود می یابد. از آنجا که بارکد ها امکان ردیابی دقیق موجودی را ممکن می‎سازند، می توان سطح موجودی را کاهش داد. این خود به معنی مخارج کلی کمتر است. همچنین محل تجهیزات نیز می تواند ردیابی شود، زمان صرف شده برای جستجوی آنها کاهش یابد، و هزینه‎ی صرف شده برای جایگزینی تجهیزاتی که فرض می‎شود از دست رفته‎اند کاهش خواهد یافت.
  6.  بارکدها اطلاعات بهتری ارائه می دهند. از آنجا که یک بارکد می تواند برای اطلاعات موجودی و قیمت گذاری استفاده شود، امکان دسترسی سریع به داده ها را در هر دو مورد ممکن می‎سازد. علاوه بر این، بارکدها می توانند به دلخواه حاوی سایر اطلاعات مربوطه نیز در صورت نیاز باشند. آنها اطلاعاتی سریع و قابل اعتماد برای طیف وسیعی از برنامه ها ارائه می دهند.
  7. داده های به دست آمده از طریق بارکد ها به سرعت در دسترس است. از آنجا که اطلاعات مستقیما به رایانه مرکزی اسکن می شود، تقریبا بلافاصله آماده خواهند شد. این چرخش سریع، تضمین می کند که زمانی برای ورود یا بازیابی اطلاعات تلف نخواهد شد.
  8. بارکد ها تصمیم گیری های بهتری را ترویج می دهند. از آنجا که داده ها به سرعت و دقیق به دست می آیند، می‎توانیم تصمیمات آگاهانه تری بگیریم. تصمیم گیری بهتر در نهایت موجب صرفه جویی در وقت و پول خواهد شد.

بارکدها هم از لحاظ ارزان بودن و هم کاربر پسند بودن، یک ابزار ضروری برای ردیابی انواع داده ها، از قیمت گذاری تا موجودی هستند. نتیجه نهایی یک سیستم بارکدگذاری جامع، کاهش مخارج کلی است.

 

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

همه چیز درباره بارکد خوان ، صندوق و پرینترهای فروشگاهی

 صندوق فروشگاهی چیست؟

پیشرفت روزافزون تکنولوژی و به تبع آن تغییر سبک زندگی بشر، نیازهای آدمی را دگرگون ساخته و به تدریج شیوه های جدید جایگزین شیوه های سنتی و قدیمی شده اند. در روزگاری که تمام امور حسابداری در دکان ها و حجره ها با چرتکه انجام می شد شاید کسی باور نمی کرد زمانی برسد که دیگر این وسیله کاربردی نه تنها پاسخگوی شاغلین حرف مختلف نباشد بلکه مخل انجام امور اقتصادی ایشان نیز باشد. خرید صندوق فروشگاهی کاری بسته به نیاز شما کاری بسیار حساس است.

حتی ماشین حساب های رومیزی نیز نتوانستند برای مدت زیادی جایگزین ابزار قدیمی باشند و امروزه شاهدیم استفاده از انواع رایانه ها جزء لاینفک زندگی انسان ها شده اند؛ رایانه هایی که روز به روز ارتقا یافته وکارایی های بیشتری پیدا می کنند. صندوق فروش (POS)، جزو ابزارهایی است که اطلاعات خرید، فروش و سایر هزینه های یک واحد شغلی را به صورت مکانیزه محاسبه، ثبت و در پایان برگه فیش را به همراه جزییات صادر می کند.ابزاری که جایگزین ابزارهای قدیمی شده است. علاوه بر صندوق فروش، نرم افزارهایی نیز طراحی شده اند که با نصب آنها بر روی رایانه های فروشگاهی می توان این امر را انجام داد. استفاده از صندوق فروش ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی افراد و درنتیجه جامعه، دقت و نظم امور را بالا می برد و از درصد خطا و اشتباه می کاهد که این مهم، منجر به رشد فعالیت شغلی می شود. ارائه فاکتور فروش به مشتریان، اطمینان آنها را بیشتر می سازد و موجب رفع شبهه و سوء تفاهمات احتمالی می شود. یکی از اهداف مهم استفاده از صندوق فروش، شفافیت امور مربوط به هزینه هاست چرا که از طریق ارائه فاکتور و ثبت مبادلات، فعالیت های اقتصادی قابل استناد می شوند . صندوق های فروش باید چند ویژگی را در خود داشته باشند که عبارتند از: قابلیت ارتقا ، کیفیت مناسب، به روز بودن و قابلیت استفاده از کارت های اعتباری. استفاده از صندوق فروش لمسی مزایای بی شماری دارد که علاوه بر موارد یاد شده می توان به مزایای دیگری نیز اشاره کرد. مزایایی چون:

– دارا بودن بارکد خوان که به منظور شناسایی کالا استفاده می شود و به نحو چشمگیری در وقت مشتری و فروشنده صرفه جویی و از ایجاد صف های طولانی جلوگیری می کند. – ساختار صندوق فروش مناسب کار متصدی آن است و به نوعی طراحی شده است که به کاربر نظم می دهد. دارا بودن کشوی پول، نمایشگر خاص مشتری و صدور فیش و … . – از دیگر مزایای کار با این دستگاه امکان دسترسی به گزارش واقعی روزانه و آگاهی یافتن از اینکه کدام کالا پرفروش یا کم فروش تر بوده اند، صرفه جویی در هزینه ها و قابلیت نگهداری هزینه ها است. صندوق های فروش بسته به قیمت آنها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: – ECR که برای فروشگاه های کوچک مانند سوپرمارکت ها کاربرد دارد. – POS که برای فروشگاههای زنجیره ای بزرگ کاربرد دارد. – ?TOUCH POS که در فست فودهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است برای بهره برداری لازم از امکانات این وسیله می بایست تمهیدات لازم اندیشیده شود و موانع و مشکلات، شناسایی و برطرف شوند تا شفاف سازی که توسط عوامل و امور مختلف همچون استفاده از صندوق فروش، حاصل می شود موجب رغبت و اطمینان روزافزون مردم برای استفاده از آنها شود که این مهم به علت ایجاد شفافیت، خود، قطعا دستاوردهای بزرگ و مهمی در برخواهد داشت.

لیبل پرینتر (پرینتر لیبل زن)

ازمیان متداول ترین لوازم جانبی کامپیوتر می توان به پرینتر که برای چاپ و پرینت اطلاعاتی همچون حروف و تصاویر اشاره کرد. این پرینتر ها دارای مدل ها و نوع های مختلفی می باشند که از میان آنها می توان به پرینترهای جوهر افشان ، پرینتر های لیزری و پرینتر لیبل زن اشاره کر د که از پرینترهای حرارتی به عنوان جدیدترین مکانیزم چاپ یاد می شود و در کار با آن کاغذی لازم داریم که در برابر به گرما و حرارت حساس باشد و به سرعت عکس العمل نشان دهد. پرینترهای حرارتی در مدل های تک رنگ (سیاه و سفید) و ۲ رنگ برای صدور فیش در بازار توزیع شده است .
انواع پورت های مصرفی پرینترهای لیبل زن
لیبل پرینتر ها در پورت های خاصی به بازار عرضه شده اند که هنگام خرید باید به نوع پورت مصرفی دقت شود.
• پورت موازی (Parallel): پورت استاندارد اتصال به پرینتر که نیازی به نصب کردن درایور ندارد و از سرعت بالایی برخورداراست.
• پورت سریال (COM): درمقایسه با پورت های دیگر از سرعت پایینی برخورداراست و اغلب برای فاصله های بیشتر از ۱۵ متر مورد استفاده میگیرد.
• پورت شبکه (Ethernet): معمولا در مکان هایی که تعداد پرینترها و یا کامپیوترها زیاد است استفاده می شود و علاوه براین از هزینه ی بالایی هم برخوردار می باشد.
• پورت USB: این پورت در صورت نبود پورت پارارل انتخاب می شود که معمولا برروی تمامی لپ تاپ ها موجود می باشد. تنها اشکال اساسی آن نصب دوباره درایور پرینتر به هنگام قطع و وصل شدن سیم و برد آن است.
امتیازهای مثبت پرینتر لیبل زن
پرینتر لیبل زن از امتیاز های خارق العاده ای برخوردار است که سبب شده این دسته از پرینتر ها مورد توجه عام قراربگیرد و در بیشتر مکان ها از جمله رستوران ها، دستگاه های خود پرداز بانک ها (ATM)، دستگاه های نوبت دهی، تاکسی سرویس ها وپیک های موتوری، داروخانه ها ، سینماها، فروشگاه و… مورد مصرف قرار بگیرد. از جمله این امتیازها عبارتند از:
• بالا بودن سرعت چاپ پرینتر لیبل زن: این پرینتر ها از سرعت بسیار بالایی در صدورفیش و برچسب برخوردار هستند که از عوامل مهمی برای جذب مشتری و از همه مهمتر رضایت مشتری به شمار می رود.
• کم بودن هزینه چاپ پرینتر لیبل زن: دراین دسته از پرینتر ها ضرورتی به استفاده از جوهر نیست و کاغذ مصرفی که برای چاپ در این پرینترها مورد استفاده می گیرد بسیار ارزان است و از قسمت پایینی برخوردار می باشد.
• کم شدن هزینه های متفرقه دستگاه لیبل چسبان: قیمت پرینترهای لیبل زن از سایر پرینتر ها بیشتر است اما با در نظر گرفتن کاهش هزینه هایی مانند: کاغذ ارزان، نیاز نداشتن به سرویس و شارژ کردن مجدد جوهر و… مدتی بعد هزینه خرید پرینتر به شما باز میگردد.
• عمر طولانی مدت و عدم نیاز به شارژ و سرویس: پرینترهای چاپ لیبل و بارکد نیازی به شارژ ندارند و سال های سال بدون نیاز به هیچ گونه سرویسی کار میکنند.
• عدم نداشتن مشکل کمبود جا: پرینترهای حرارتی درمقایسه با پرینترهای لیزری و پرینتر های سوزنی فضای بسیارکمتری را اشغال می کند بنابراین فضای میزکاررا کمتر اشغال می کند .
• عدم نداشتن مشکل صدا: درحین کار با لیبل پرینترها برخلاف پرینترهای سوزنی و پرینترهای لیزری صداهای گوناگونی ازموتور و یا سایراجزای دستگاه ایجاد نمی شود و از این جهت هنگام چاپ مشکلی با صدا و سکوت نداریم .

راهنمای فیش پرینتر یا چاپگر صدور فیش

بسیاری از صاحبان کسب و کار هنگامی که تصمیم به تجهیز پایانه فروش خود می گیرند و به بازار جهت تهیه تجهیزات مراجعه می کنند با برندها و مدل های متنوعی از فیش پرینترها روبرو می شوند. این مسئله باعث سردرگمی آنان شده و تصمیم گیری را برای خرید بهترین دستگاه از لحاظ کارایی و قیمت دشوار می کند.

در این مقاله سعی می کنیم تا با توجه به ویژگی های هر دستگاه مطالب مفیدی را درمورد خرید یک فیش پرینتر مناسب با نیازتان در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

مطمئنا بسیاری از خریدارانی که قصد خرید این کالا را دارند از کارایی این دستگاه نیز اطلاع دارند و می دانند این دستگاه برای چه اموری مورد استفاده قرار می گیرد با این حال ما در این قسمت از مطلب راجع به کار این دستگاه توضیح مختصری خواهیم داد.

فیش پرینتر دستگاه چاپگری است نسبتا کوچکتر از چاپگرهای معمولی که جهت ارائه فیش و رسید طراحی و ساخته شده است. مکانیزم چاپ این دستگاه ها می تواند به صورت جوهرافشان، سوزنی و همچنین حرارتی باشد. کاغذ مصرفی این دستگاه ها به صورت رول پیوسته می باشد که پس از عملیات چاپ به صورت خودکار یا دستی برش می خورد.

حال که راجع به دستگاه فیش پرینتر توضیح مختصری را بیان کردیم می خواهیم تفاوت و کارکردهای خاص قطعات و مشخصاتی که در هنگام خرید مهم هستند را توضیح دهیم.

مکانیزم چاپ : همانطور که پیش تر توضیح دادیم مکانیزم چاپ می تواند به صورت جوهرافشان، سوزنی یا حرارتی باشد. در حال حاضر که مشغول تهیه این مقاله هستیم تقریبا دستگاه فیش پرینتری که از مکانیزم چاپ جوهرافشان استفاده کند در بازار ایران بسیار کمیاب یا حتی نایاب می باشد ولی به طور کلی ایرادی که بر این مکانیزم وارد است سرعت پایین عملیات چاپ می باشد.همچنین احتمال خشک شدن هد به علت عدم کارکرد در بازه زمانی خاص وجود دارد. فیش پرینتر های سوزنی و حرارتی عمده محصولات بازار را شامل می شوند.

فیش پرینتر های سوزنی و حرارتی هر یک دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که با آگاهی از این ویژگی ها تصمیم گیری برای انتخاب مکانیزم مناسب تر برای خرید آسانتر می شود. فیش پرینتر حرارتی دارای سرعت چاپ بالاتری هستند و برای انجام عملیات چاپ نیاز به جوهر یا ریبون و یا کارتریج ندارند. تنها چیزی که نیاز است تهیه رول های حرارتی متناسب با عرض چاپ دستگاه می باشد. ۲ ویژگی خاص در این مکانیزم چاپ وجود دارد که نقاط ضعف آن می باشد. اول اینکه نوشته های چاپ شده روی فیش بعد از گذشت چندین روز تا چندین ماه (با توجه به شرایط محیطی) محو می شوند. دومین نقطه ضعف هم چاپ تک رنگ در این مکانیزم است.

فیش پرینترهای سوزنی : سرعت چاپ در این دستگاه های به مراتب از دستگاه های حرارتی پایین تر است. این دستگاه ها معمولا در هنگاه چاپ سروصدای زیادی دارند و نوشته های چاپ شده نسبت به مکانیزم حرارتی عموما کیفیت کمتری دارند؛ ولی بر خلاف دستگاه های حرارتی نوشته های چاپ شده بر روی فیش های صادره از این دستگاه ماندگاری بسیار بالاتری دارند.این فیش پرینترها برای انجام عملیات چاپ نیازمند ریبون می باشند. رول های مصرفی این دستگاه ها نیز از نوع کاغذ معمولی می باشد.

در هنگام خرید فیش پرینتر حرارتی به چه موارد دیگری توجه کنیم؟

۱- عرض چاپ فیش پرینترها معمولا با عرض های ۵۷، ۸۰ و ۱۱۰ میلیمتر تولید شده اند و دقت داشته باشید که اکثر فروشگاه ها و رستوران ها و فست فودها از دستگاه های عرض ۸۰ میلیمتر استفاده می کنند با این حال در بعضی از موارد دستگاه های عرض ۵۷ میلیمتر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های عرض ۱۱۰ میلیمتر بیشتر در آزمایشگاه ها کاربرد دارد.

۲- کاتر: برخی از دستگاه های دارای کاتر اتوماتیک بوده و برخی فاقد آن می باشند و در عوض تیغه ای برای برش دستی در این دستگاه ها تعبیه شده اند (البته برخی مدل ها هر دو نوع را دارند) . کاترهای این دستگاه ها دارای عمر کارکرد خاصی می باشد در هنگام خرید به عمر مفید این کاتر ها دقت داشته باشید.

۳- هد پرینتر: در بین قطعات موجود در دستگاه این هد دستگاه می باشد که با تاثیر بر روی رول حرارتی عملیات چاپ را انجام می دهد. این قطعه نیز دارای عمر خاصی می باشد که باید در هنگام خرید دستگاه به آن توجه نمود.

در این مقاله سعی کردیم راهنمایی مفیدی را جهت آشنایی شما با چند ابزار مفید در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم مطالب ذکر شده بتواند برای شما مفید واقع گردد.

دسته بندی

جزوات

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید