دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع : دهم

  • حجم جزوه : 4 MB

  • تاریخ : 21/12/01

  • تعداد بازدید : 504

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه فیزیک مبحث مفاهیم کار و انرژی پایه دهم

جزوه فیزیک مبحث مفاهیم کار و انرژی پایه دهم

جزوه فیزیک مبحث مفاهیم کار و انرژی پایه دهم

جزوه فیزیک مبحث مفاهیم کار و انرژی پایه دهم توسط استاد گنجی طراحی شده است.

زمان معین آهنگ مصرف انرژی گفته می ‌شود. یکای آهنگ مصرف انرژی کیلوژول بر دقیقه است. ما در مباحث این بخش آهنگ مصرف انرژی را با p نشان می دهیم. مقدار p برای بعضی از فعالیت ‌های روزانه کتاب فیزیک و آزمایشگاه آمده است.

جزوه مفاهیم کار و انرژی

انرژی درونی به مجموع انرژی ذرات تشکیل دهنده ماده انرژی درونی گفته می‌ شود. این انرژی غالباً به صورت گرما ظاهر می ‌شود. باید توجه داشته باشید که انرژی شیمیایی یا….. نیز در ذرات مواد است ولی به آن ها انرژی درونی گفته نمی ‌شود. وقتی توپی در حال حرکت بعد از مدتی متوقف می ‌شود. انرژی جنبشی آن به انرژی درونی تبدیل شده است. وقتی دست های خود را مالش می دهید بعد از مدت کوتاهی احساس گرما می ‌کنید. علت این امر این است که انرژی شما به انرژی درونی تبدیل شده است. اگر به دو ذره باید با انرژی متفاوت نگاه کنید مشاهده می ‌کنید که ذره دارای انرژی درونی بیشتر دارای جنب و جوش بیشتری است.

قانون پایستگی انرژی: طبق قانون پایستگی انرژی انرژی مواد از بین نمی رود و خود به خود به وجود نمی ‌آید بلکه همواره پایسته است. انرژی جسم ممکن است به جسم دیگری منتقل شود ولی از بین نمی ‌رود. یک امکان دیگر نیز وجود دارد. ممکن است انرژی یک جسم تغییر حالت دهد. به عنوان مثال وقتی شما دست های خود را روی هم می کشید انرژی جنبشی دست های شما انرژی درونی تبدیل می شود. همین اتفاق در مورد توپی که بعد از مدتی می ایستد نیز رخ می دهد.

انرژی پتانسیل گرانشی

جسمی که بالاتر از سطح زمین قرار دارد اگر رها شود به سطح زمین می رسد. این جسم در سطح زمین دارای انرژی جنبشی است. البته مقداری نیز به انرژی درونی خود و محیط افزوده است. طبق قانون پایستگی انرژی این دو انرژی جنبشی و درونی نباید به خودی خود به وجود آمده باشد. از طرفی این انرژی در جسم مشابهی که روی زمین قرار دارد وجود ندارد. پس نتیجه می گیریم که انرژی موجود در جسم به خاطر ارتفاع آن در جسم وجود داشته است. جسمی که در ارتفاع بالاتر از سطح زمین قرار دارد دارای نوعی از انرژی است که به انرژی پتانسیل گرانشی معروف است. این انرژی می ‌تواند آزاد شود و به انرژی جنبشی و به دنبال آن به انواع دیگر انرژی تبدیل شود. انرژی آب پشت سد ها که در نیروگاه های برق آبی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود مثال بارزی از انرژی پتانسیل گرانشی است.

دسته بندی

فیزیک

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

دانلود رایگان آزمون جامع فیزیک هشتم به همراه پاسخنامه

26: view

جزوه کنکور فیزیک دهم میعاد دارستانی

31: view

آزمون نوبت دوم علوم هفتم همراه با پاسخنامه ۱۴۰۳

63: view

بانک سوالات فیزیک پایه دهم مهندس سعید نمازی

86: view

جزوه جامع فصل دوم فیزیک پایه دهم مهندس مهدی باباخانی

84: view

جزوه جامع فصل دوم فیزیک دهم مهدی باباخانی

90: view

جزوه سوالات طبقه بندی شده فصل دوم فیزیک یازدهم

141: view

جزوه اموزشی فیزیک دهم ویژگی های ماده ابوالفتح یوسفی

145: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید