دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 2.19 مگ

  • تاریخ : 20/02/27

  • تعداد بازدید : 3777

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

دانلود جزوه کاملی از مبحث مغناطیس فیزیک

دانلود جزوه کاملی از مبحث مغناطیس فیزیک

دانلود جزوه کاملی از مبحث مغناطیس فیزیک جزوه مغناطیس یکی از پرکاربردترین جزوه ها در مبحث فیزیک بشمار می رود که در ادامه می توانید بخشی از آن را مطالعه نمایید:

 

بررسی خاصیت مغناطیسی مواد:

 

نکته: مواد  غیر مغناطیسی از خود خاصیت مغناطیسی نشان نمیدهند و خطوط میدان مغناطیسی از آن ها عبور میکند.

نکته: در مواد مغناطیسی، اتم های ماده و نحوۀ جهت گیری دو قطبی های مغناطیسی خاصیت مغناطیسی ایجاد میکنند و خطوط میدان مغناطیسی جذب این مواد میشود.

مواد پارامغناطیس:

  • در مواد پارامغناطیس، دو قطبی های مغناطیسی در حال عادی به صورت کاتوره ای )نامنظم( کنار یکدیگر قرار میگیرند، در نتیجه اثر همدیگر را خنثی میکنند و ماده فاقد خاصیت مغناطیسی است. )شکل زیر(
  • اگر این ماده را در یک میدان مغناطیسی بسیار قوی خارجی )مثلاً میدان مغناطیسی ناشی از آهنربا( قرار دهیم، در این حالت برخی از دو قطبی های مغناطیسی اتم های تشکیل دهندۀ جسم به صورت انفرادی همانند عقربه های مغناطیسی، با میدان خارجی همسو میشوند و جسم خاصیت پیدا میکند.

 دانلود جزوه کاملی از مبحث مغناطیس فیزیک

 

  • در این حالت اگر میدان مغناطیسی خارجی را از بین ببریم، ماده سریعاً خاصیت مغناطیسی اش را از دست میدهد. به این گونه مواد ،پارامغناطیس میگویند.

 

  • اورانیوم، آلومینیوم، منگنز، پلاتین، فلزهای قلیایی و قلیایی خاکی، اکسیژن و اکسید نیتروژن از این نوع مواد هستند.

 

  • یکی از اصلی ترین تفاوت های این مواد با مواد فرو مغناطیس نداشتن حوزۀ مغناطیسی است.

 

مواد فرومغناطیس:

 

  • دو قطبی های مغناطیسی اتم های تشکیل دهنده در مواد فرومغناطیس، بر خلاف مواد پارامغناطیس به طور انفرادی عمل نمیکنند، بلکه به صورت گروهی در یک مجموعه در جهت های متفاوت قرار میگیرند. هر یک از این مجموعه ها را یک حوزۀ مغناطیسی میگویند.

دو قطبی های مغناطیسی که بصورت خود به خود، همسو و هم خط شده اند. در حالت عادی برایند دو قطبی های مغناطیسی حوزه های مغناطیسی  صفر است.

فیزیک یکی از درس های مهم در کنکور می باشد که تاثیر زیادی نیز در رتبه کنکوری ها دارد ولی بسیاری از داوطلبان ترس و نگران زیادی بابت این درس فیزیک دارند. امروز برای شما مطلب آموزشی و کامل از جروه مغناطیس فیزیک یازدهم استاد علیخانی مربوط به فصل سوم را قرار داده ایم که می توانید در ادامه آن را دانلود کنید.

بررسی خاصیت مغناطیسی مواد

این مواد به دو بخش مواد غیر مغناطیسی مانند چوب و کاغذ و مواد مغناطیسی که شامل مواد فرو مغناطیس نرم مانند آهن و فرو مغناطیس سخت مانند فولاد و همچنین مواد پارامغناطیس مانند آلومینیم ، منگنز و پلاتین تقسیم می شود.

نکته : مواد غیر مغناطیسی از خود خاصیت مغناطیسی نشان نمیدهند و خطوط میدان مغناطیسی از آن ها عبور می کند.

نکته : در مواد مغناطیسی، اتم های ماده و نحوه جهت گیری دو قطبی های مغناطیسی خاصیت مغناطیسی ایجاد میکنند و خطوط میدان مغناطیسی جذب این مواد می شود.

مواد پارامغناطیس

در مواد پارامغناطیس دو قطبی های مغناطیسی در حال عادی به صورت کاتوره ای (نامنظم) کنار یکدیگر قرار می گیرند، در نتیجه اثر همدیگر را خنثی می کنند و ماده فاقد خاصیت مغناطیسی است. اگر این ماده را در یک میدان مغناطیسی بسیار قوی خارجی (مثلاً میدان مغناطیسی ناشی از آهنربا) قرار دهیم، در این حالت برخی از دو قطبی های مغناطیسی اتم های تشکیل دهنده جسم به صورت انفرادی همانند عقربه های مغناطیسی، با میدان خارجی همسو میشوند و جسم خاصیت پیدا میکند.

در این حالت اگر میدان مغناطیسی خارجی را از بین ببریم، ماده سریعاً خاصیت مغناطیسی اش را از دست میدهد. به این گونه مواد پارامغناطیس می گویند. اورانیوم، آلومینیوم، منگنز، پلاتین، فلزهای قلیایی و قلیایی خاکی، اکسیژن و اکسید نیتروژن از این نوع مواد هستند. همچنین یکی از اصلی ترین تفاوت های این مواد با مواد فرو مغناطیس نداشتن حوزۀ مغناطیسی است.

مواد فرومغناطیس

دو قطبی های مغناطیسی اتم های تشکیل دهنده در مواد فرومغناطیس، بر خلاف مواد پارامغناطیس به طور انفرادی عمل نمی کنند، بلکه به صورت گروهی در یک مجموعه در جهت های متفاوت قرار می گیرند. هر یک از این مجموعه ها را یک حوزه مغناطیسی می گویند. دو قطبی های مغناطیسی که بصورت خود به خود، همسو و هم خط شده اند. در حالت عادی برایند دو قطبی های مغناطیسی حوزه های مغناطیسی صفر است.

اگر یک آهنربا را به جسم فرومغناطیس نزدیک کنیم، حوزه هایی که دو قطبی هایشان هم سو با خطوط میدان آهنربا است رشد میکنند و بزرگ میشوند و جسم را به آهنربا تبدیل میکنند. در این حالت حوزه های دیگر کوچک میشوند و یا حتی از بین می روند. هرچه قدر آهنربا قوی تر باشد، مساحت حوزه هایی که دو قطبی شان همسو بیشتر میشود. اگر آهنربا خیلی قوی باشد تمام دو قطبی های درون حوزه ها هم سو با میدان خارجی قوی باشد تمام دو قطبی های درون حوزه ها هم سو با میدان خارجی میشوند و با قوی تر شدن آهنربا به قدرت مغناطیسی جسم دیگر اضافه نمیشود، در این حالت میگویند که جسم به حالت به حالت اشباع رسیده است.

همچنین ببینید : جزوه میدان مغناطیسی و نیروهای مغناطیسی فیزیک ۳

مثال: کدام گزینه نادرست است؟

الف) هر اتم یا مولکول به صورت یک آهنربا دارای دو قطب میباشد که آن را دو قطبی مغناطیسی مینامند.

ب) خطی که دو قطب یک دو قطبی مغناطیسی را به هم وصل میکند محور مغناطیسی دو قطبی نامیده میشود.

ج) هر دو قطبی مغناطیسی به صورت یک بردار که جهت آن از S به N است نشان داده می شود.

د) در اثر افزایش دمای یک ماده مغناطیسی خاصیت مغناطیسی آن افزایش مییابد.

خاصیت آهنربایی و جهت میدان مغناطیسی در یک آهنربا

  • در یک آهنربا، دو ناحیه وجود دارد که در آن ها خاصیت آهنربایی بیش از قسمت های دیگر است که به این ناحیه ها قطب های آهنربا میگویند. هم چنین در وسط آهنربا، شدت خاصیت آهنربایی ناچیز است.
  • در بیرون یک آهنربا، خطوط میدان مغناطیسی از قطب N خارج شده و به قطب S وارد می شوند.
  • در داخل یک آهنربا، خطوط میدان مغناطیسی از قطب S به سمت قطب N هستند.
  • اگر در اطراف یک آهنربا یک عقربۀ مغناطیسی قرار دهیم، عقربۀ مغناطیسی در هر نقطه مماس بر خطوط میدان مغناطیسی قرار گرفته و جهت خطوط میدان مغناطیسی را در آن نقطه نشان میدهد.
  • برای تعیین جهت میدان مغناطیسی حاصل از چند آهنربا در یک نقطه، یک قطب N فرضی در آن نقطه قرار میدهیم، جهت برایند نیروی های وارد بر این قطب فرضی، جهت میدان مغناطیسی در آن نقطه را به ما میدهد.
  • خطوط میدان مغناطیسی همواره خطوط بسته ای هستند، یعنی از یک قطب N خارج شده و به یک قطب S وارد می شوند. این موضوع یعنی در طبیعت یک قطب S تنها و با یک قطب N تنها وجود ندارد و به عبارتی تک قطبی مغناطیسی وجود ندارد.
  • زمین خود مانند یک آهنربا است که قطب جنوب آن N و قطب شمال آن S است و میدان مغناطیسی زمین در فضای اطراف آن از جنوب به شمال است. این نکته در تست ها کاربرد زیادی دارد.

سخن پایانی

شما می توانید با دانلود رایگان این جزوه آموزشی با نکات مختلف فیزیک در زمینه مغناطیس به همراه تعداد زیادی مثال و نمونه سوال آشنا شوید تا با یادگیری این نکات کلیدی و طلایی بتوانید درصد بالاتری از این درس را در کنکور بزنید.

دسته بندی

جزوات , فیزیک

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید