دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع : کنکور

  • حجم جزوه : 7 MB

  • تاریخ : 22/03/21

  • تعداد بازدید : 773

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

درسنامه کامل زیست مبحث ساختار ماهیچه ای ویژه کنکور

درسنامه کامل زیست مبحث ساختار ماهیچه ای ویژه کنکور

درسنامه کامل زیست مبحث ساختار ماهیچه ای ویژه کنکور

درسنامه کامل زیست مبحث ساختار ماهیچه ای ویژه کنکور از کانال کنکوری ها بارگزاری شده و به دانش آموزان سخت کوش کنکوری تقدیم می شود.

ساختار تار ماهیچه ای

همانطور که تو صحبت های قبلیم اشاره کردم همه ماهیچه های بدن صاف قلبی و اسکلتی قابلیت انقباض دارند و این توانایی را مدیون وجود پروتئین های خاصی تحت عنوان پروتئین های انقباضی درون یاخته ها شون هستند. دو نوع از پروتئین های انقباضی مهم که در کتاب درسی به آنها اشاره شده است. میوزین و اکتین می ‌باشد. میوزین ها رشته های پروتئینی ضخیم و اکتین ها رشته ‌های پروتئین نازک می باشند. تارهای ماهیچه اسکلتی به صورت استوانه ای شکل هستند و هر یاخته برخلاف سایر یا یاخته های بدن درون خودش چندین هسته دارد. داستان چندین هسته داشتن این یاخته ‌ها بر می گرده به اون قدیم ندیما! اون موقع ها که ما تو شیکم ننه مون بودیم یعنی در دوران جنینی و نه نوزادی یاخته های ماهیچه ای اسکلتی که تک هسته ای هستند تصمیم می گیرن با هم رفیق بشن.

واسه همین به هم دیگه ملحق می‌ شن و در نتیجه همه محتوایات شون با هم دیگه قاطی میشه که نتیجه‌ ش به وجود آمدن یک تار ماهیچه ای بزرگ از ادغام چندین یاخته ماهیچه ای هستش که این تار ماهیچه ای درون خودش چندین عدد هسته داره. داخل هر تار ماهیچه ای تعداد زیادی رشته های پروتئینی وجود دارد که در واقع همان رشته های پروتئینی اکتین و میوزین هستند. این رشته های پروتئینی طی یک نظم خاصی در چندین دسته قرار گرفته اند که به هر دسته پروتئینی یک تارچه ماهیچه ای گفته می شود. پس درون یک تار یاخته ماهیچه ای تعداد زیادی تارچه های ماهیچه ای وجود دارند که موازی هم دیگر در طول یاخته قرار گرفته اند و از این سر یاخته تا آن سر یاخته کشیده شده اند و شامل پروتئین های انقباضی مختلف از جمله اکتین و میوزین می باشند. دقت داشته باشید فقط اکتیو و میوزین نیستا! بخش عمده ش اکتین و میوزینه!

نکته مهم همانطور که تو شکل کتاب درسی مشخصه بخش عمده حجم تار ماهیچه ای رو تارچه های ماهیچه ای اشغال کردن برای همین هسته‌ های تار به گوشه رانده شده اند.

نکته مهم درون تار ماهیچه ای علاوه بر تارچه ها و هسته ها اندامک های دیگر مورد نیاز یاخته مثل شبکه آندوپلاسمی راکیزه ها کافنده تن و غیره وجود دارند. حتی رناتن ها هم حضور دارند.

نکته مهم کلاً یک قانونی وجود دارد که می ‌گوید هر که بامش بیش برفش بیش! تارهای ماهیچه ای چون داخل خودشون مقدار زیادی پروتئین دارند تارچه‌ ها بنابراین فعالیت های مربوط به پروتئین سازی و ابزارهای لازم برای این کار در این یاخته ‌ها فراوان است. مثلاً آنزیم های رنابسپاراز که کارشان رونویسی است اولین قدم برای پروتئین سازی در این یاخته ‌ها خیلی فعال هستند. همچنین تعداد رناتن ها در این یاخته ‌ها خیلی زیاد است. ریبوزوم ها کارخانه های پروتئین سازی هستند. تعداد را راکیزه ها هم در این یاخته‌ ها زیاده چون یاخته ‌ها انرژی زیستی خودشان را درون این اندامک ها می سازند.

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

جزوه جامع فصل اول زیست شناسی دهم علی وصالی

12: view

نمونه سوالات زیست دهم سبحان محبی

20: view

جزوه جامع زیست شناسی دهم بهزاد محمدی

23: view

نمونه سوالات جامع زیست دهم سالاری

46: view

جزوه کامل فصل به فصل زیست شناسی دهم

111: view

ازمون زیست شناسی ۲۰ بهمن ماه قلمچی دوازدهم تجربی

73: view

نمونه سوالات علوم هفتم یاخته و سازمان بندی آن مهندس توکلی

45: view

سوالات آزمون فصل دوم زیست شناسی پایه دهم

117: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید