دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع : پایه اول متوسطه

  • حجم جزوه : 2 MB

  • تاریخ : 21/10/16

  • تعداد بازدید : 674

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

درسنامه کامل فصل اول زیست شناسی پایه اول

درسنامه کامل فصل اول زیست شناسی پایه اول

درسنامه کامل فصل اول زیست شناسی پایه اول

درسنامه کامل فصل اول زیست شناسی پایه اول در این جزوه کامل ترین اطلاعات را در دسترس شما قرار می دهد.

پتانسیل عمل و نقش گره های رانویه

۱- وقتی یک محرک موثر، یک سلول گیرنده حسی که سلول یا بخشی از آن است را تحریک می کند، سلول گیرنده اثر محرک را دریافت و به پیام عصبی تبدیل می کند. سلول عصبی این پیام عصبی را از طریق دندریتش دریافت می ‌کند. البته گیرنده حسی می تواند سلول جدایی نباشد، یعنی می ‌تواند قسمتی از نورون دندریت نورون حسی باشد. در این حالت در دندریت نورون حسی پیام عصبی تولید می ‌شود و نورون پیام عصبی را از سلول دیگری دریافت نمی کند.

وقتی سلول عصبی تحریک وقتی تحریک می شود، در محل تحریک اختلاف پتانسیل دو سمت غشای آن به طور ناگهانی تغییر می‌ کند و داخل سلول نسبت به خارج آن مثبت تر می شود و بعد از مدت زمان کوتاهی، اختلاف پتانسیل دو سمت غشا دوباره به حالت آرامش بر می‌گردد. به این تغییر، پتانسیل عمل می‌گویند. پس پتانسیل عمل یعنی تغییر ناگهانی و کوتاه‌ مدت اختلاف پتانسیل دو سوی غشا و بازگشت آن به حالت آرامش. پس از این مدت زمان کوتاه یادتان هست که در پتانسیل آرامش، درون غشا نسبت به بیرون آن منفی تر بود.

مثبت شدن درون نسبت به بیرون

منفی شدن درون نسبت به بیرون بازگشت به حالت اولیه

۲-عبور یون ها از غشای سلول های عصبی طی پتانسیل عمل به وسیله پروتئین هایی انجام می‌ شود که به آنها کانال های دریچه دار می گویند.
دو نوع کانال دریچه دار به جابجایی یون ها و ایجاد پتانسیل عمل در سلول عصبی کمک می ‌کنند؛ کانال های دریچه دار سدیمی و کانال ‌های دریچه دار پتاسیمی. با تحریک سلول عصبی ابتدا کانال های دریچه دار سدیمی باز می شوند و یون های سدیم از طریق آنها وارد سلول می شوند و درون سلول را نسبت به بیرون مثبت تر می ‌کنند. پس از مدت زمان کوتاهی این دریچه ها بسته و کانال های دریچه دار پتاسیمی باز می شوند و یون های پتاسیم را از سلول خارج می ‌کنند و درون سلول نسبت به بیرون آن منفی تر می شوند این کانال ها هم پس از مدت کوتاهی بسته می شوند و به این ترتیب پتانسیل غشا دوباره به حالت آرامش یعنی پتانسیل۷۰- میلی ولت برمی ‌گردد. در پایان پتانسیل عمل هم فعالیت بیشتر پمپ سدیم -پتاسیم، جای یون های سدیم و پتاسیم را عوض می کند تا غلظت این یون ها در دو سمت غشا به حالت آرامش یکسان شود.

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

دانلود رایگان بانک تست زیست پایه دهم ۱۴۰۳

27: view

جزوه جامع زیست شناسی دهم بهزاد محمدی

26: view

نمونه سوالات جامع زیست دهم سالاری

49: view

آزمون زیست شناسی خیلی سبز پایه دهم ۱۴۰۳

81: view

درسنامه علوم پایه هفتم بخش زمین شناسی

56: view

سوالات کنکور تاریخ پایه دهم رشته انسانی

85: view

بسته ی ازمون فصل به فصل علوم هشتم

41: view

جزوه تست های مبحثی اقتصاد یازدهم ویژه کنکور

83: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید