دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع : یازدهم

  • حجم جزوه : 18 MB

  • تاریخ : 22/03/09

  • تعداد بازدید : 743

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه زیست شناسی کنکوری مدرس کرامت پایه یازدهم

جزوه زیست شناسی کنکوری مدرس کرامت پایه یازدهم

جزوه زیست شناسی کنکوری مدرس کرامت پایه یازدهم

جزوه زیست شناسی کنکوری مدرس کرامت پایه یازدهم  به صورت کامل تقدیم حضورتان می شود. این جزوه از کانال گام به جزوه بارگذاری شده است.

نوار مغزی

متخصصان برای بررسی فعالیت‌ های مغز از نوار مغزی استفاده می ‌کنند. نوار مغزی جریان الکتریکی ثبت شده یاخته های عصبی نورون های مغز است. چگونه در یاخته‌ های عصبی جریان الکتریکی ایجاد می شود؟ جریان الکتریکی در فعالیت این یاخته‌ ها چه نقشی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید با ساختار یاخته های عصبی و دستگاه عصبی بیشتر آشنا شویم.

یاخته های بافت عصبی

می دانید بافت عصبی از یاخته های عصبی و یاخته های پشتیبان نور و گلیاها تشکیل شده است. شکل زیر یک یاخته عصبی را نشان می ‌دهد. این یاخته عصبی از چه بخش هایی تشکیل شده است.

یاخته های عصبی سه عملکرد دارند. این یاخته‌ ها تحریک پذیرند و پیام عصبی تولید می کنند. آنها این پیام را هدایت و به یاخته های دیگر منتقل می کنند.

دندریت دارینه رشته ای است که پیام ها را دریافت و به جسم یاخته عصبی وارد می ‌کند. آکسون رشته ای است که پیام عصبی را از جسم یاخته ای تا انتهای خود که پایانه ی آکسون نام دارد هدایت می کند. پیام عصبی از محل پایانه آکسون یک یاخته عصبی به یاخته دیگر منتقل می‌ شود. جسم یاخته ای محل قرار گرفتن هسته و انجام سوخت و ساز یاخته های عصبی است و می‌ تواند پیام نیز دریافت کند.

همانطور که می دانید این یاخته عصبی پوششی به نام غلاف میلین دارد. خلاف میلین رشته‌ های آکسون و دندریت بسیاری از یاخته های عصبی را می پوشاند و آنها را عایق بندی می کند. غلاف میلین در بخش‌هایی از رشته قطع می شود. این بخش ‌ها را گره رانویه می ‌نامند که با نقش آنها در ادامه درس آشنا خواهید شد.

غلاف میلین را یاخته های پشتیبان در بافت عصبی می سازند. یاخته پشتیبان به دور رشته عصبی می پیچد و غلاف میلین را به وجود می ‌آورد. تعداد یاخته های پشتیبان چند برابر یاخته های عصبی است و انواع گوناگونی دارند. این یاخته ‌ها داربست هایی را برای استقرار یاخته های عصبی ایجاد می‌کنند. آنها در دفاع از یاخته ‌های عصبی به حفظ هم ایستایی مایع اطراف آنها مثل حفظ مقدار طبیعی یون ها نیز نقش دارند.

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

جزوه جامع فصل اول زیست شناسی دهم علی وصالی

38: view

دانلود رایگان بانک تست زیست پایه دهم ۱۴۰۳

39: view

جزوه جامع زیست شناسی دهم بهزاد محمدی

31: view

نمونه سوالات جامع زیست دهم سالاری

51: view

آزمون زیست شناسی خیلی سبز پایه دهم ۱۴۰۳

82: view

جزوه کامل فصل به فصل زیست شناسی دهم

117: view

ازمون زیست شناسی ۲۰ بهمن ماه قلمچی دوازدهم تجربی

80: view

آزمون جامع زیست خیلی سبز پایه دهم بهمن ۱۴۰۲

93: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید