دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع :

  • حجم جزوه :

  • تاریخ : 23/01/16

  • تعداد بازدید : 317

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : Konkuru Konkuru

دانلود رایگان جزوه زیست کنکور یازدهم علی کرامت

دانلود رایگان جزوه زیست کنکور یازدهم علی کرامت

دانلود رایگان جزوه زیست کنکور یازدهم علی کرامت

نوار مغزی
متخصصان برای بررسی فعالیت های مغز از نوار مغزی استفاده میکنند. نوار مغزی، جریان الکتریکی ثبت شده یاخته های های)نورون عصبی ( مغز است. چگونه در یاختههای عصبی، جریان الکتریکی ایجاد میشود؟ جریان الکتریکی در فعالیت این یاختهها چه نقشی دارد؟ برای پاسخ به این پرسشها باید با ساختار یاخته های عصبی و دستگاه عصبی بیشتر آشنا شویم

میدانید بافت عصبی از یاخته های عصبی و یاختههای پشتیبان )نوروگلیاها( تشکیل شده است. شکل زیر یک یاخته عصبی را نشان می دهد. این یاخته عصبی از چه بخشهایی تشکیل شده است؟

یاختههای عصبی سه عملکرد دارند: این یاختهها تحریک پذیرند و پیام عصبی تولید میکنند؛ آنها این پیام را هدایت و به یاخته های دیگر منتقل میکنند. دندریت)دارینه( که پیام استیاهرشت ها را دریافت و به جسم یاخته عصبی وارد میکند. اکسون)آسه( که پیام استیاهرشت عصبی را از جسم یاخت ای ه تا انتهای خود که پایانه اکسون نام دارد، هدایت میکند. پیام عصبی از محل پایانه اکسون یک یاخته عصبی به یاخته دیگر منتقل میشود. ای هجسم یاخت محل قرار گرفتن هسته و انجام سوخت و ساز یاختههای عصبی است و میتواند پیام نیز دریافت کند . همانطور که در شکل ۱ میبینید، این یاخته عصبی پوششی به نام غالف میلین دارد. غالف میلین، رشتههای اکسون و دندریت بسیاری از یاختههای عصبی را میپوشاند و آنها را عایقبندی میکند. غالف میلین در بخشهایی از رشته قطع میشود. این بخشها را گره رانویه مینامند که با نقش آنها در ادامه درس، آشنا خواهید شد.
غالف میلین را یاختههای پشتیبان بافت عصبی میسازند. شکل ۲ را ببینید، یاخته پشتیبان به دور رشته عصبی میپیچد و غالف میلین را به وجود میآورد. تعداد یاختههای پشتیبان چند برابر یاختههای عصبی است و انواع گوناگونی دارند .این یاختهها داربستهایی را برای استقرار یاختههای عصبی ایجاد میکنند؛ آنها در دفاع از یاختههای عصبی و حفظ همایستایی مایع اطراف آنها )مثل حفظ مقدار طبیعی یونها( نیز نقش دارند.

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

نمونه سوالات زیست دهم سبحان محبی

16: view

جزوه جامع زیست شناسی دهم بهزاد محمدی

18: view

نمونه سوالات جامع زیست دهم سالاری

39: view

آزمون زیست شناسی خیلی سبز پایه دهم ۱۴۰۳

77: view

جزوه کامل فصل به فصل زیست شناسی دهم

108: view

ازمون زیست شناسی ۲۰ بهمن ماه قلمچی دوازدهم تجربی

72: view

آزمون جامع زیست خیلی سبز پایه دهم بهمن ۱۴۰۲

87: view

سوالات آزمون فصل دوم زیست شناسی پایه دهم

112: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید