دانشگاه بین المللی زاگرس نکته و تست کلاسینو کنکور 99

نکته و تست کلاسینو کنکور 98

تخفیف ماز
  • استاد :

  • مقطع : یازدهم

  • حجم جزوه : 18 MB

  • تاریخ : 21/12/06

  • تعداد بازدید : 904

  • نظرات : ۰

  • نویسنده : konkuru

جزوه ساده صفر تا صد زیست پایه یازدهم

جزوه ساده صفر تا صد زیست پایه یازدهم

جزوه ساده صفر تا صد زیست پایه یازدهم

جزوه ساده صفر تا صد زیست پایه یازدهم را در این قسمت بررسی می کنیم و بخش هایی کوتاه از این جزوه را برای آشنایی بیش تر شرح می دهیم.

یاخته های عصبی پیام عصبی را منتقل می کنند
دانستید پیام عصبی در طول آکسون هدایت می ‌شود تا به پایانه آن برسد. همان طور که در شکل می بینید یاخته های عصبی به یکدیگر نچسبیده ‌اند. پس چگونه پیام عصبی از یاخته عصبی به یاخته دیگر منتقل می ‌شود؟
یاخته های عصبی با یکدیگر ارتباط ویژه ‌ای به نام سیناپس همایه برقرار می ‌کنند. بین این یاخته ها در محل سیناپس فضایی به نام فضای سیناپسی وجود دارد. برای انتقال پیام از یاخته عصبی انتقال دهنده یا یاخته عصبی پیش سیناپسی ماده ای به نام عصبی در فضای سیناپسی آزاد می ‌شود. این ماده بر یاخته دریافت کننده یعنی یاخته پس سیناپسی اثر می کند. ناقل عصبی در جسم یاخته های عصبی ساخته و درون کیسه های کوچکی ذخیره می ‌شود. این کیسه ها در طول آکسون هدایت می ‌شوند تا به پایانه آن برسند. وقتی پیام عصبی به پایانه ی آکسون می ‌رسد این کیسه ها یا برون رانی ناقل را در فضای سیناپسی آزاد می ‌کنند. یاخته های عصبی با یاخته های ماهیچه ای نیز سیناکس دارند و با ارسال پیام موجب انقباض آن ها می شوند.

نوار مغزی
متخصصان برای بررسی فعالیت‌ های مغز از مواد مغزی استفاده می ‌کنند. نوار مغزی جریان الکتریکی ثبت شده یاخته های عصبی نورون های مغز است. چگونه در یاخته ‌های عصبی جریان الکتریکی ایجاد می شود؟ جریان الکتریکی در فعالیت این یاخته ‌ها چه نقشی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید با ساختار یاخته های عصبی و دستگاه عصبی بیشتر آشنا شویم.

یاخته های بافت عصبی
می دانید بافت عصبی از یاخته های عصبی و یاخته های پشتیبان تشکیل شده است. شکل زیر یک یاخته عصبی را نشان می ‌دهد. یاخته عصبی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
یاخته های عصبی سه عملکرد دارند: این یاخته ‌ها تحریک پذیرند و پیام عصبی تولید می ‌کنند آنها این پیام را هدایت و به یاخته های دیگر منتقل می کنند.

دندریت رشته‌ ای است که پیام ها را دریافت و به جسم یاخته عصبی وارد می‌کند. آکسون رشته ای است که پیام عصبی را از جسم یاخته ‌ای تا انتهای خود که پایانه ی آکسون نام دارد. هدایت می کند. پیام عصبی از محل پایانه ی آکسون یک یاخته عصبی به یاخته دیگر منتقل می ‌شود. جسم یاخته ای محل قرار گرفتن هسته و انجام سوخت و ساز یاخته های عصبی است و می ‌تواند پیام نیز دریافت کند.

پتانسیل عمل
دانستید در حالت آرامش بار مثبت درون غشا از بیرون آن کمتر است. وقتی یاخته عصبی تحریک می‌ شود در محل تحریک اختلاف پتانسیل دو سوی غشای آن به طور ناگهانی تغییر می‌ کند و داخل یاخته از بیرون آن مثبت تر می شود. این تغییر را پتانسیل عمل می نامند. پس از زمان کوتاهی اختلاف پتانسیل دو سوی غشا دوباره به حالت آرامش برمی ‌گردد.

هنگام پتانسیل عمل درون یاخته عصبی چه اتفاقی می ‌افتد؟
در غشای یاخته های عصبی پروتئین هایی به نام کانال های دریچه دار وجود دارند که با تحریک یاخته عصبی باز می ‌شوند و یون ها از آن ها عبور می ‌کنند. وقتی غشای یاخته تحریک می شود ابتدا کانال های دریچه دار سدیمی باز می شوند. و یون های سدیم فراوانی وارد یاخته و بار الکتریکی درون آن مثبت تر می شود. پس از زمان کوتاهی این کانال ها بسته می شوند و کانال های دریچه دار پتاسیمی باز و یون های پتاسیم خارج می‌شوند. این کانال ها هم در مدت کوتاهی بسته می شوند. به این ترتیب دوباره پتانسیل غشا به حالت آرامش برمی‌ گردد.

بخش دانلود

رمز فایل : www.konkuru.ir
منبع : www.konkuru.ir
فرمت فایل : pdf

مطالب مرتبط

جزوه جامع فصل اول زیست شناسی دهم علی وصالی

38: view

جزوه جامع زیست شناسی دهم بهزاد محمدی

31: view

جزوه کامل فصل به فصل زیست شناسی دهم

118: view

جزوه جمع بندی فصل دوم زیست پایه دهم

71: view

جزوه جمع بندی فصل چهارم زیست دهم محبوبه فردوسی

208: view

دانلود نکات پرتکرار زیست شناسی یازدهم تجربی

225: view

جزوه فصل اول زیست یازدهم تنظیم عصبی علی اصغر کردی

251: view

درسنامه فصل اول زیست دهم مبحث دنیای زنده

224: view

کمی درباره مدیر

یک دیدگاه بگذارید